Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Vilka handlare blir coronakrisens vinnare? – här är nya numret av Resumé

Publicerad: 23 April 2020, 09:17

Konkursdöden sveper över detaljhandeln. Coronakrisen är den självklara förklaringen. Men sjukdomstillståndet i dagens handel såddes i marknadsföringen vid förra finanskrisen för tolv år sedan. I nya numret av tidningen Resumé förklarar vi närmare.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerCharlotte SundåkerFuterraAnne ÅrnebyArvid AxlandResuméRetail

I samband med finanskrisen hösten 2008 ville bankerna plötsligt inte låna ut pengar eller ha väldigt mycket ränta för att låna ut. Det innebar likvid kris för många företag vilket fick konsekvenser. Bland annat höjdes kraven på snabb utdelning från investerade pengar. Det gällde inte minst medieinvesteringar.

Det här sammanföll också med nya CRM-system, automatisering och sociala medier.

Sammantaget innebar det början på ett fokus som förflyttades allt mer mot taktisk marknadsföring.

I nya Resumé förklarar retailkonsulten Magnus Ohlsson hur det här lade grunden till dagens kris inom handeln och hur handeln borde hantera dagens situation.

För det fanns vinnare inom handeln under 2010-talet och samma handelsföretag lär bli ännu större vinnare under en kommande lågkonjunktur. Och vi pratar inte e-handel utan lågprishandeln. Det är en kategori som moderniserats och professionaliserats under de senaste tio åren genom att förstå betydelsen av kundupplevelse. För lågprishandel handlar till stor del om upplevelse. 

Innan 35 års ålder hade Gustav Martner gjort raketkarriär i reklambranschen, varit ordförande för Komm och flitigt anlitad debattör. I höstas började han som digital chef på Greenpeace. Nu berättar han om problemet med att vara god och hur mycket svårare det är att göra nytta med medlemmarnas månadsavgifter än med marknadsavdelningars miljonbudgetar.

En av de vanligaste frågorna i coronakrisens inledning var ”Vad blir det nya normala?”. Vi bad Philip Ahlqwist, marknadschef på Maurten, Anne Årneby, koncernchef på Nordic Morning, Anders Welin, managementkonsult på Bohmans Nätverk, Charlotte Sundåker, vd Planethon, och Patrik Stoopendahl, strategichef på Odyssey, om deras tankar inför det nya normala. 

Sedan förutspår vår frågespaltsredaktör Aase Berg smårborglighetens undergång, Anna Högberg på Futerra stressar ned med händerna, Eventyrs Niclas Rahm redovisar sin karriär med fyra event, Björn Rietz spanar efter en undanflyende nutid och Arvid Axland på Pool minns när han lanserade fotbollsspelaren Tomas Brolins skor med virusmarknadsföring.

Det och mycket mer i nya numret av tidningen Resumé.

Ingen prenumeration, lugn det löser du här

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.