Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Vill ha reklam – mitt under matcherna

Publicerad: 13 december 2011, 08:21

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Foto: Sefan Borgius.

Kulturdepartementet föreslår att reklamavbrott kortare än 1 minut ska tillåtas i direktsända sportevenemang.


Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn LiljerothKulturdepartementet

Reklaminslag med en längd under 1 minut är i dagsläget förbjudet. Departementet vill genom lagförslaget föra den svenska radio- och Tv-lagen närmare ett direktiv på EU-nivå, AV-direktivet.

– Utgångspunkten för det här förslaget är att eftersom AV-direktivet tillåter att man har annonsavbrott i direktsända sportevenemang finns det ingen anledning att inte Sverige ska tillåta det också, säger Jon Dunås, departementssekreterare på Kulturdepartementet.

I dagens läge har Tv-bolag som sänder sportevenemang begränsade möjligheter att sända reklam. Resultatet blir att dessa då pressar in så mycket reklam som möjligt i pauserna, vilket blir lidande för spelarintervjuer och expertanalyser.

Lagförslaget ska nu ut på remiss och föreslås gälla från 1 januari 2013.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.