Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Vill ha tydligare riktlinjer för digital annonsering

Publicerad: 23 maj 2012, 12:06

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, och Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Foto: Rickard Kilström och Jonas Eltes.

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer hade nyligen ett möte där man bestämde att man måste skapa tydligare riktlinjer för digital annonsering. Ytterst handlar det om att synliggöra vad kunden får för pengarna: – Det är inte så att man har tre tv-hus att förhandla med, utan när det gäller digital annonsering kan en kund gå i flera tusen kanaler under ett och samma dygn, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges AnnonsörerAnders EricsonStaffan Slörner

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer är alltså rörande  överens om att det krävs tydligare riktlinjer för vad som gäller vid  digital annonsering:
– Nätet är ännu inte så lönsamt och det finns  enorma restlager att köpa. Allt som underlättar det arbetet så att vi  slipper avarter som drabbar både mediebyråerna och dess kunder, säger  Staffan Slörner.

Han är också övertygad om att system för att underlätta den här typen av annonsköp tillhör framtiden.

Group  M:s system Xaxis är ett exempel på ett system som gör att man ska kunna  köpa annonser i bulk, men Staffan Slörner menar att det bara är ett  exempel på hur man försöker hitta olika sätt att effektivisera  annonshanteringen på nätet:
– Kunderna måste ha en chans att  förstå vad man köper och det är här som vi som branschföreningar måste  hjälpas åt för att underlätta det arbetet, säger han.

Han förstår  heller inte riktig den kritik som har riktats mot Xaxis kring minskad  transparens och liknande, utan menar att systemet bara är ett bland alla  andra:
– Det är dock viktigt att system som Xaxis och andra liknande system går i samklang med kunderna, säger Staffan Slörner.

Han  menar att för cirka tio år sedan fick en kund enskilda fakturor på en  specifik kampanj även vad gällde nätet, men så har det inte varit under  många år:
– Om vi släpper taget om den digitala marknaden riskerar  vi att transparensen blir än sämre och det blir ingen blir glad av,  säger han.

Staffan Slörner menar också att det redan finns en uppsjö av tredjepartslösningar då man ska handla annonser på nätet.

Den  stora utmaningen ligger i att kapa bort mellanhänderna för att minska  kundernas kostnader. Men om ni nu kommer med nya riktlinjer framöver  fungerar väl detta ändå endast som rekommendationer?
– Jo, men det  har fungerat bra under många år att jobba på det viset och det  viktigaste är att kunderna självmant går över till sådana system och att  vi inte tvingar över dem, säger Staffan Slörner.

Resume.se har sökt Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.