Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Vill öka försäljningen – av dödsannonser

Publicerad: 26 september 2008, 06:49

Wall Street Journal går bokstavligen över lik för att få in annonser. Ett nytt samarbete ska förhoppningsvis få fart på försäljningen av – dödsannonser.


De amerikanska dagstidningarnas eftertextannonser är på väg försvinna. Vilket är en katastrof för tidningsekonomin. Därför letar förlagen desperat efter nya intäktskällor.

Och vissa annonssegment fungerar bättre än andra. Det är förklaringen till Wall Street Journal inlett ett samarbete med sajten Tributes.com.

På sajten kan man köpa utrymme för minnesrunor och dödsannonser som man betalar en årlig avgift för. 25 bilder, en sång plus obegränsat med textutrymme kostar 79,99 dollar per år.

Nu ska Wall Street Journal samarbeta om den här annonskategorin till Tributes.com i sin digitala upplaga. Samtidigt erbjuds kunderna ett paketpris med både digitala införanden och en annons eller runa i Wall Street Journal för mellan 250 och 500 dollar.

– Partnerskapet med Tributes är ett smart drag att förbättra intäkterna online men kommer inte stoppa förlusterna i tidningsbranschen, säger en analytiker på Forrester.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.