Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Vinstfall för Schibsted

Publicerad: 13 februari 2013, 06:29

Schibsted-huset i Stockholm.

Foto: Björn Elgstrand.

Aftonbladet och SvD tappade intäkter under det fjärde kvartalet 2012. Men glädjande för Schibsted är att de digitala intäkterna ökar. – Vi levererar ett fortsatt starkt resultat, trots papperstidningarna strukturella utmaningar, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvDSchibsted

Aftonbladets intäkter sjönk med 7 procent till 540 (580) miljoner kronor under det fjärde kvartalet. Av dem kom 381 miljoner från papperstidningen och 159 från online. Resultatet (ebitda) minskade med 34 procent till 82 (124) miljoner kronor, varav online står för 42 miljoner. En förklaring till den sänkta marginalen är att tidningen gjorde stora investeringar i sin online-satsning under kvartalet, framför allt i webb-tv.

Svenska Dagbladets intäkter sjönk till 288 (309) miljoner kronor, och resultatet minskade till 27 (30) miljoner under Q4. Tidningen fortsätter att drabbas av sjunkande upplaga, men de digitala intäkterna steg med 29 procent mycket tack vare framgångarna med nliv.se.   

Hela Schibsted Sverige omsatte 1066 (1107) miljoner kronor och gjorde ett resultat (ebitda) på 138 (190) miljoner under det fjärde kvartalet. Affärsområdet Tillväxtmedier fick också se en resultatminskning till 27 (36) miljoner.

Sett till helåret 2012 ökar Aftonbladets resultat (ebitda) till 312 (310) miljoner kronor trots att omsättningen sjönk till 2168 (2239) miljoner kronor.   Svenska Dagbladets resultat föll däremot till 59 (87) miljoner kronor, liksom omsättningen som minskade till 1087 (1148) miljoner kronor. Utan presstödet på 60 miljoner kronor hade tidningen visat röda siffror.

Schibsted Sverige-koncernens resultat minskade till 497 (515) miljoner kronor under helåret 2012.
– Vi levererar ett fortsatt starkt resultat, trots papperstidningarnas strukturella utmaningar och en allt svagare annonskonjunktur under det andra halvåret. En viktig förklaring till detta är att vi fortsätter att stärka våra digitala positioner. Under 2012 har Aftonbladets intäkter från mobilannonsering ökat kraftigt, liksom intäkterna från våra privatekonomiska tjänster - till exempel Lendo och Kundkraft, kommenterar koncernchefen Raoul Grünthal.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvDSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.