Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Viralartikeln som startade myten om sex timmars arbetsdag

Publicerad: 7 Oktober 2015, 11:02

Artikeln har gått viral.

Sverige inför sex timmars arbetsdag. Den nyheten har spritt sig som en löpeld över världen. Problemet är bara att det inte är sant. Ursprunget finns i tidningen Chefs mest lästa artikel någonsin. – Det är den klassiska viskleken. Ett budskap som till slut blir något annat, säger Kristofer Steneberg, redaktionschef på Chef.


Ämnen i artikeln:

Chef

Det var när Linus Feldt, chef på Filimundus, intervjuades av Chef i våras som han berättade att företaget hade infört sex timmars arbetsdag. Artikeln blev en viral snabbt, fick 1000 delningar på Facebook och är i dag yidningen Chefs mest lästa – någonsin.

Nu – en hel sommar senare – har artikeln skapat ytterligare svallvågor. Grekiska Gazetta, italienska L'Huffington Post, amerikanska CNN, brittiska The Guardian och australiska Sydney Morning Herald är några av de som har snappat upp nyheten. Men, i bland när information sprids, är den nu – efter sommaren – något kryddad. Tidningarna rapporterar nämligen att hela Sverige inför sex timmars arbetsdag.

Den tillspetsade varianten kommer efter att affärstidningen Fast Company publicerade en artikel under rubriken: "Därför byter Sverige till sex timmars arbetsdag".

Chef märkte att artikeln tagit en andra vända i helgen.
– Det är inte så konstigt att nyheten fått sådan spridning – sex timmars arbetsdag är något som tilltalar väldigt många. En sådan nyhet tilltalar både chefer som vill vara en bra chef och medarbetare som letar efter balans i livet och vill jobba mindre. Det ligger nog i tiden, säger Kristofer Steneberg.

Han berättar att det även har hänt tidigare att det skrivits om Sveriges sex timmar arbetsdag. Men då var ursprungsartikeln en annan och den gången handlade det om en försöksverksamhet på ett företag i Göteborg.

Innan artikeln i Fast Company kom såg Chef en trafikökning på artikeln från utländska servrar.
– När saker får en viral spridning tappar man lätt kontrollen och det är svårt att backtracka varför något tar en andra vändning. Vi kan bara hänga med och konstatera att det är roligt, säger Kristofer Steneberg och konstaterar:

– Det är vår mest lästa artikel någonsin.

Han säger att tidningen planerar en uppföljning med Linus Feldt.

Har ni fått kredd som ni ska?
– Nej, alla har inte kreddat, men det ligger i internets natur. När saker får egna vingar så tappas kredden. Det är inget man kan bli upprörd över.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Chef

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.