Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Viralsatsning – då dräneras Aftonbladet Debatt

Publicerad: 2 Oktober 2014, 11:49

Sociala medier-satsningarna på Aftonbladet tar resurser från Aftonbladet Debatt. Lajkat.se (bilden) är en fristående framgångsrik viralsajt hos Schibsted som äger Aftonbladet.

Resumé kan berätta att Aftonbladet Debatt blir lidande när resurser flyttas över till virala sociala medier-satsningar. Av de nuvarande fyra medarbetarna på debattredaktionen kommer bara en att finnas kvar från och med nästa vecka. – Det där är inte riktigt klart än, därför kan jag inte kommentera det, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarAftonbladetSchibstedNatalia KazmierskaJan Helin

Ehsan Fadakar, i dag chef för sociala medier på Aftonbladet samt för Debatt, kommer att ta en paus från debattredaktionen för att i stället satsa helhjärtat på Aftonbladets och Schibsteds sociala medier-offensiv, enligt vad Resumé erfar.

Ehsan Fadakar är ansvarig utgivare för Lajkat.se som är en fristående viralsajt inom Schibsted-koncernen, och han kommer nu att lägga allt krut på virala satsningar.

Bland resterande Debatt-medarbetare försvinner ytterligare en till Aftonbladets sociala medier-satsning – Björn Wendelborn Barr, som är tillsvidareanställd på Schibsted Media. Och Natalia Kazmierska får inte förlängt utan flyttas över till ett vikariat på Aftonbladet Kultur.

Anna Andersson blir ensam kvar, som tf chef.  

Natalia Kazmierska bekräftar att hennes vikariat på Debatt går ut.

– Men det var tidsbestämt fram till nu. Nu går jag över till ett vikariat på Aftonbladet Kultur i stället, säger Natalia Kazmierska som inte vill kommentera förändringarna på redaktionen i övrigt.

I takt med klick- och delningsfiskande viralsajters framfart har en debatt kommit igång om huruvida kvalitetsjournalistiken är på väg att prioriteras bort.

Förändringarna på Aftonbladet Debatt kan förstärka tesen om att viralsajterna dränerar andra delar på resurser.

Ehsan Fadakar har dock själv i veckan skrivit en krönika om att sajter som Lajkat.se genom sin stora trafik kommer att generera intäkter som kommer ”viktig” journalistik till gagn.

Han tycker inte att det är någon stor sak att personalstyrkan för Debatt krymper.

– Vi hade ju bara två extra medarbetare under valet och nu är valet över och vi går till vår ordinarie bemanning. Hanna Nordin startade ju ett tv-program under valet och Björn Barrs vikariat har också gått ut, säger han.

Ehsan Fadakar menar att det är naturligt att fördela om resurser i takt med olika händelser.

– Vår samhällsredaktion bestod av 150 personer på valdagen och det är ju inte rimligt när valet väl är över. Samma sak är det med att Sportbladet får extra resurser under fotbolls-VM, säger Ehsan Fadakar.

Men hur mycket jobbar du med Lajkat i förhållande till Debatt?
– Lajkat är en del av mina arbetsuppgifter, debatt en del och sociala medier ytterligare en del, säger Ehsan Fadakar.

Han uppger att Lajkat.se inte har fått några fler medarbetare – utan det är han själv och  Erik Carlsson (värvad från Expressen) som jobbar med det.

Däremot flyttas alltså resurser inom Aftonbladet över till sociala medier-satsningar, enligt vad Resumé erfar.

Vad har ni för expansionsplaner för Debatt framöver?
– Jag är sociala medier-chef också och fokuserar just nu på att utbilda andra personer inom sociala medier. Jag kan inte säga nu hur Debatt ser ut om ett eller två år, säger Ehsan Fadakar.

Aftonbladets vd och chefredaktör Jan Helin vill inte kommentera förändringarna i nuläget.

Men är det inte lite väl snålt med enbart en person som ska ratta hela Debatt?
– Det är inte klart hur det blir än – därför kan jag inte kommentera det.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.