Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Viralsuccé för bebis i konstiga situationer

Publicerad: 14 Juni 2013, 08:24

Signhild,1, in action.

Foto: Emil Nyström.

Fotografen Emil Nyströms bebisbilder på dottern Signhild gjordes för skojs skull med avsikt att bli ett fint album på Facebook. Men bilderna blev en viral succé som publicerats internationellt i tidningar som The Daily Mail och The Sun.


Emil Nyström började fota sin 1-åriga dotter Signhild för att testa sin nya utrustning.

– Bilderna var mest gjorda på skoj. Jag skulle testa en ny kamera och Signhild höll en rolig min. Bilderna blev en "happy accident"och jag la efterhand upp dem på Facebook bara för vänner att se", säger den 25-åriga fotografen från Umeå.

Bilderna föreställde hans dotter i en rad märkliga för en 1-åring situationer. Hon renoverade lägenheten, reparerade bilen och var en ninja. Allt tack vare lite hjälp från Photoshop.

En av Emil Nyströms vänner som jobbar som ad såg potentialen i bilderna och föreslog att han skulle lägga upp dem på sin hemsida och nätverkssidan för fotografer, 500px. Ett år senare började tidningar höra av sig  för småintervjuer.

– Det var främst olika Photoshop-tidningar i början, men snart hörde även andra tidningar av sig.

En dag ringde Daily Mails pressagentur och undrade om de kunde skriva om bilderna. Plötsligt var Signhild en viral succé som publicerades i flera tidskrifter, både i Sverige och utomlands.

Några av dem är Västerbottenkuriren, Vecko Revyn, Close-Up, Peta Pixel, The Daily Mail, The Sun och Visual News,

Emil Nyström  har än så länga inga planer på att bli barnfotograf men säger att han har några bildidéer kvar med Signhild.

– Jag har några idéer men som vanligt är det ofta tid som saknas. Jag har fått några förfråningar nu tack vare bilderna och hoppas väl på att de leder till något annat, säger han.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.