Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Virtanens attack mot Karlsten och DN

Publicerad: 25 oktober 2011, 13:59

Emanuel Karlsten ägnar sin DN-krönika till att göra reklam för sin egen sajt. Det hävdar flera branschprofiler. – Det är helt oproffsigt av DN, säger Aftonbladet-krönikören Fredrik Virtanen, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Emanuel KarlstenFredrik Virtanen

Emanuel Karlsten och Fredrik Virtanen. Foto: Carina Jäderström/Emma Wallte

Större delen av Emanuel Karlstens krönika i DN i dag handlar om egna projektet Ajour. En reklampuff för egna verksamheten, menar Aftonbladet-profilen Fredrik Virtanen.

I måndags skrev han i sin krönika om det uppmärksammade mutförsöket i förra veckan då han erbjöds pengar för att skriva om True Talent. I samma krönika tar han också upp Ajour och Emanuel Karlstens uttalande att "Alla är journalister".
– Plötsligt publicerar DN en krönika av Emanuel Karlsten där han gör reklam för samma sajt. Bloggandet – motsatsen till journalistik – har alltå nu även nått DN. Det gör mig ledsen. Äktmedia måste skärpa sig, säger Fredrik Virtanen till Resume.se.

Han fortsätter:
– Det är helt oproffsigt av DN. Det visar på ett beklämmande sätt att det som hånfullt kallas "gammelmedia", som jag älskar, nu är på väg att bli lika svagsint som det så amatöristiska men populära "nymedia". Journalistiken ligger risigt till när inte ens DN bryr sig längre. När entreprenörer får uppträda som journalister. Som murvelromantiker gör det mig sorgsen. Kommer DN snart börja med lite näthat och förtal för att det råkar vara kommersiellt? Allt är oklart.

Det är djupt problematiskt att Emanuel Karlsten får göra reklam för egna sajten i en redaktionell krönika, menar han.
– Kommer Henrik Berggren göra reklam om han startar en korvkiosk? Kommer Dilsa Demirbag-Sten lansera ett skivbolag? Kommer Mårten Schultz skriva om företag han äger aktier i? Inte vet jag, vet chefredaktör Gunilla Herlitz?

På Twitter, där Fredrik Virtanen först lyfte fram sin kritik mot DN-krönikan, har också andra branschprofiler riktat kritik mot publiceringen. Aftonbladet-journalisten Markus Larsson twittrade tidigare i dag:
”Hej, DN! Vill gärna skriva en Emanuel Karlsten-krönika i er uppburna tidning där jag tipsar om min blogg på Aftonbladet. Frågor på det?”

Journalisten Kjell Häglund, skriver:
”Märkligt att ta krönikearvode av DN för PR för egen startup”

SvD:s redaktionschef Martin Jönsson skriver att han ”nog inte släppt igenom den”.

Åsa Tillberg, redaktionschef på DN, ser inga problem med att Emanuel Karlsten lyfter fram Ajour i sin krönika:
– Emanuel Karlsten är nätentusiast och entreprenör och det är i den egenskapen vi anlitar honom som krönikör. Jag tycker att han har intressanta perspektiv att tillföra. Det gäller även det resonemang han för i dagens krönika om journalisters och bloggares roll samt om svårigheten att hitta fungerande affärsmodeller på nätet. Att han nämner sitt nya projekt, som väckt uppmärksamhet bland aktiva i sociala medier, är naturligt i det sammanhanget, skriver hon i ett mejl till Resume.se.

Resume.se har sökt Emanuel Karlsten.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.