Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Visar att försäkringar kan vara rock'n roll"

Publicerad: 14 Januari 2013, 15:07

Sigge Eklund och Alex Schulman

Alex och Sigges podcast lockar 200 000 lyssnare varje vecka. Sedan årsskiftet har försäkringsbolaget If gått in som huvudsponsor. För If blir sponsringen ett sätt att prata försäkring i ett nytt sammanhang. För Alex Schulman och Sigge Eklund innebär avtalet att de har säkrat finansiering av podcasten för ett halvår framåt.


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanSigge EklundAlex och Sigges podcast

Alex och Sigges podcast har tidigare haft sponsorer i form av Pampers och McDonalds. Kortare och numera avslutade samarbeten. Nu går försäkringsbolaget If in som sponsor för den populära podden genom ett sex månader långt avtal.

Alex Schulman och Sigge Eklund blev kontaktade av If innan årsskiftet. Det visade sig att flera på marknadsavdelningen lyssnade på podcasten.

– Det kändes härligt att påbörja ett samarbete där markandsavdelningen vet vad en podcast är. De har varit kvicka och alerta och det känns som en bra start, säger Alex Schulman till Resumé.  

Hur viktigt är sponsorskapet för er?
– Podcasten tar mer och mer tid att göra. Många tror att vi bara har kul och snicksnackar lite. Det ligger mycket förberedelser bakom inspelningarna. Det är en del av ens arbetsliv och då vill man ha betalt. Det har gått perioder där vi jobbat gratis med podcasten, säger Alex Schulman och fortsätter.

– Vi har märkt att vi varumärkena som vi samarbetat med kommer väldigt nära både oss och lyssnarna. Man ser att lyssnarna visar att de tecknat avtal med If på Instagram och Twitter. Solsidan-tittarna skriver inte om varumärkena som förekommer i serien.

Vilka förpliktelser har ni gentemot If?
– Inte någonting alls egentligen, mer än att förklara att vi har ett samarbete. Vi ägnar oss inte åt smygsponsring utan är väldigt tydliga. Försäkringar är ett väldigt brett område. När Sigge pratar om att hans son inte mådde bra kan det kopplas till skadeförsäkringarna.

Men det är inte så att ni nämner If i samband med att ni berättar om inslag i podcasten?
– Nej, så kommer vi aldrig att jobba med innehåll.

Hur uppvaktade är ni?
– Det strömmar in erbjudanden om sponsring. Vi har möjlighet att välja. Vi känner av podcastboomen och det gör sponsorerna också.

Hur många sponsorer kan ni ha?
– Ett tv-program har inte en sponsor utan föregås av ett femtontal. Men just nu känner vi oss nöjda med If.  Det är ett bra äktenskap.

Podcasttrenden är stark i Sverige. En av de populäraste podcasterna är Alex och Sigges podcast med 180 000 lyssnare i veckan bara på Itunes.

– Alex och Sigge har alltid varit väldigt ärliga med sina sponsorsamarbeten. Podcasten är en möjlighet till ett nytt sätt att prata om försäkringar och skapa engagemang. Samarbetet visar att försäkringar visst kan vara rock'n roll, säger Jessica Löwenhielm, marknadschef för If  Sverige till Resumé.

If ser sponsorskapet som ett nytt sätt att marknadsföra sig.
– Vi är ett företag som vill testa nya vägar. genom podcasten kan vi nå en kräsen målgrupp som inte konsumerar traditionell media i samma utsträckning som för några år sedan, säger Jessica Löwenhielm.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.