Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Visit a Swede/Visit Sweden

Publicerad: 12 februari 2013, 06:55

Sverige blev nästan världs­berömt med Twitterkampanjen ”Curators of Sweden” där vilken svensk medborgare som helst fick anmäla sig att bli officiell representant för Sverige på Twitter. Om inte annat blev det ett uttryck för den öppenhet och yttrandefrihet som vi gärna vill profilera oss med. Omvärlden imponerades och ”Curators of Sweden” blev en av de mest prisade kampanjerna i världen 2013.


”Visit a Swede” förkroppsligar på ett sätt ”Curators of Sweden”. I stället för att bara följa svenskar på Twitter kan nu besökare få lära känna svenskar i verkligheten. Ta en fika,  hänga med på fotbollsträning eller uppleva en svensk kräftskiva i ett sommarstuge­område. Det här följer en internationell resetrend med att komma nära vardagen i länder man besöker. I dag finns en rad webbaserade tjänster som Meetup, Couchsurfing och Tripping där personer beredda att öppna sina hem för besökare kan anmäla sig. Vad Visit Sweden har gjort är att klä tjänsterna där svenskar anmält sitt intresse i ett ”Visit Sweden-skal.” I slutet av december hade Visit Sweden sjösatt projektet.

– Vi har inte bestämt hur vi ska gå vidare, sade den då nytillträdda marknadschefen Helen Malmberg.

Finns det inte risker med att använda svenskar som reklampelare?
– Tanken med den här kommunikationen är att släppa kontrollen. Vi litar helt enkelt på svenskarna.

Panelens kommentar:EH: Jag gillar idén.

MR: Men man kunde ha gjort mer av den.

AK: Man har skapat ett live-event. Att man använder sig av användarna och försöker att interagera med dem och föra ut budskapet – det har man sett många exempel på. Men att göra ett så stort live-event som faktiskt bidrar till det man vill sälja, upplevelsen av Sverige.

MR: Men det är inget stort event utan många småevent.

AK: Det är samtidigt stort mod att våga släppa kontrollen.

MR: Det jag saknar, men som kanske kommer, är hur du som besökare delar med dig av dina upplevelser.

EH: Det här är så aktuellt – att alla kan vara med och bidra.

MR: Det är en jättebra idé, men vet inte om det är ett kreativt medieval.

AK: Vi kan väl säga att vi är nyfikna på fortsättning.

EH: Att alla kan vara med – det känns så engagerande ... den har en stor potential.

AK: Man har ju även byggt in produkt i kampanjen. Här visar man gästfriheten i värdlandet Sverige.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.