Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Visit Swedens twitter-experiment går överstyr

Publicerad: 13 juni 2012, 06:59

Bloggerskan Sonja Abrahamsson väcker stort rabalder efter henns inlägg om judar som Visit Sweden-kurator på @sweden

Foto: Pressbild.

Visit Sweden drog igång projektet Curators of Sweden i december förra året. Tanken är att låna ut twitter-kontot till en ny medborgare varje vecka, men nu rasar debatten om att bloggaren Sonja Abrahamsson har använt kontot för att sprida rasistiska uttalanden.


Ämnen i artikeln:

Nyheter24Sonja AbrahamssonVisit Sweden

Nyhet Vad är det med uppståndelsen kring judar? Du kan inte ens se om  en person är jude, om du inte ser deras snoppar, och även om du gör  det, kan du inte vara säker!?"

Så skriver Sonja Abrahamsson på @sweden. Nyheten om hennes inlägg har spridit sig som en löpeld.

Inte bara nationella medier som SVT har tagit upp det hela, utan även New York Times och Wall Street Journal. Sonja Abrahamsson är känd som bloggare på Nyheter24 samt på twitter för @hejsonja.

Visit  Swedens projekt Curators of Sweden har hållit på sedan i december förra  året.

Enkelt förklarat går projektet ut på att en medborgare får chansen komma  med sina åsikter under en vecka.

Förutom att Sonja Abrahamsson har lagt  upp bilder på uppstoppade björnar och renar i en matbutik samt på ett  minst sagt annorlunda sätt skrivit om hur det är att vara mamma har hon  gått ut med vad som skulle kunna tolkas som antisemitiska uttalanden:

"I nazityskland var de tvugna att sy på stjärnor på  ärmarna för att se vem som var jude. Om de inte gjorde det, kunde de  inte se vem som var jude och vem som inte var det" och "Varför pratade  nazisterna om raser? Var det en blodsbands-grej (för dem)?"

Hon  valde dock att göra en pudel efter att Michael Hooper från Al Jazeera  twittrat om att det hon skrivit både var okunnigt och stötande:
"Jag är ledsen om vissa av er finner de här frågorna stötande. Jag  förstår bara inte varför vissa hatar judar så mycket."

Resume.se har sökt Visit Swedens ansvariga Maria Ziv, men Visit Swedens kommunikationschef Bitte Olsson kommenterar på följande vis:
–  Vi är inte så upprörda över detta. Vi hindrar inte våra twittrare att  vara sig själva så länge man inte gör något lagvidrigt, säger hon.

Men det här skulle väl ändå kunna tolkas som hets som folkgrupp?
– Sådana här frågor får du ta med Maria Ziv, säger

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.