Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Vogue-sajt startar papperstidning

Publicerad: 28 oktober 2011, 04:59

Style.com var en gång tidningen Vogues sajt. Nu har Vogue en sajt med eget namn och Style.com har skaffat egen papperstidning.


Ämnen i artikeln:

Vogue

Style.com lanserades för drygt tio år sedan av Condé Nast som förlagets digitala utpost för mode. Det var på den tiden som modemagasinen inte trodde på internet.

Sajten innehöll mycket mode, kändisar och en del av materialet hämtades från Vogue.

Under 00-talet insåg även moderedaktörerna på Condé Nast att internet var viktigt och både W och Vogue skaffade egna sajter.

Style.com fick dock överleva eftersom den var en av världens mest besökta modesajter för kvinnor.

Och nu är varumärket Style.com så inarbetat att man bestämt sig för att ge ut ett magasin. För att göra det ännu mer förvirrande har magasinet fått en webbadress som titel: Style.com/Print.

På papperstidningens sajt påpekas det att det mesta materialet inte ska publiceras på nätet.

Redaktören Dirk Standen säger till New York Times att Style.com/Print ska vara ett koncentrat av höstens visaningar av vårmodet 2012.

– Vi vill läsaren en känsla av att ta sig mellan modevisningar, från New York till London till Milano till Paris, säger han.

Tidningen är liksom sajten bildintensiv. New York Times noterar att det tar ungefär fem minuter att läsa texten som finns på de första 100 sidorna. Det finns dock skrivna artiklar längre fram i tidningen.

Mycket är sig likt från sajten. Lisor på mest besökta modevisningarna, redaktörens favoriter, läsarnas modefavoriter och men även Twitterinlägg.

Dirk Standen vill egentligen att Style.com/Print skulle vara ännu mer lik sajten.

– Ett tag funderade jag på om vi skulle ha en lapp på omslaget som sa ”Klicka här för mer information”. Den idén skrotades ganska snabbt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Vogue

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.