Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Vox Media-grundaren: Därför behöver du kreativt kaos

Publicerad: 13 Juni 2017, 09:12

Melissa Bell på Resumés konferens Nordic Media Insights.

Foto: Pax Engström

Melissa Bell, publisher på det digitala mediehuset Vox intervjuades på Resumés mediekonferens Nordic Media Insights på Münchenbryggeriet i Stockholm. Här ger honom sina bästa råd.


Ämnen i artikeln:

Nordic Media Insights

Melissa Bell lämnade toppjobbet på Washington Post i samma veva som Jeff Bezos köpte tidningen, för att starta upp Vox. Till skillnad från de flesta mediebolag som finns i dag började de i en affärsmodell som var digital från start. I dag står Vox bakom åtta sajter såsom Vox.com, Recode, The Verge och Racked.
– Om du driver ett mediehus måste du vara fokuserad på affärsmodellen. När jag arbetade på Washington Post spelade det ingen roll att de hade landets bästa journalister och teknologi eftersom de hade en affärsmodell som i första hand tjänade pengar på print. När Jeff Bezos kom in gav han dem andrum att experimentera. På Vox fokuserar vi på affärsmodellen lika mycket som nya koncept för berättande. Du kan inte ha det ena utan det andra.

Sedan starten 2014 har Vox tagit in 300 miljoner dollar i riskkapital. Investerarna vill se en stadig ökning av intäkterna vilket mediehuset har i dag.

Redan från början hade man flera intäktsben att stå på. I dag tjänar man fortfarande mest pengar på annonssidan även om affären för branded conent växer starkt. Precis som svenska KIT har de byggt en egen plattform som mäter läsarbeteendet på flera olika mätpunkter. Vox erbjuder plattformen och sin unga publik till Condé Nast som säljer den vidare.
– Anledningen att vi ser så många läsare använda adblockers är att det inte finns några bra alternativa lösningar. Medierna har inte prioriterat en bra upplevelse för annonserna och det är det vi har jobbat med.
– Vår publiceringsplattform gör det möjligt att mäta läsupplevelsen och skapa bättre displaylösningar. Men om du inte har kreatörer och talang kommer ingen teknologi i världen att hjälpa dig.

Hur använder ni data för att bygga era varumärken?
– Vi har tillgång till så mycket information om våra läsare att det kan kännas överväldigande. Men ett exempel är Vox News som i stor utsträckning bygger på Google Trends, därifrån Vox News och vilka frågor och ämnen som engagerar publiken för stunden. I andra hand mäter vi varför vissa av våra varumärken går bra och försöker applicera det på andra som går sämre.

Centralt i Vox kultur sedan starten är att låta människor med olika kompetenser och talanger skapa idéer och utveckla produkter tillsammans för att få ihop tekniska och redaktionella lösningar.
– I vissa fall behöver du ett kreativt kaos och få helt olika människor att jobba tillsammans. Medan man i andra fall behöver jobba isolerat och gå ner på djupet inom sitt område. Om du har människor med olika bakgrunder och intressen, ge dem utrymme att vara kreativa tillsammans och få folk att prata med varandra. Det är då magi skapas.

Hur man återupprätta förtroendet för medier som anklagas för att vara politiskt snedvridna?
– Jag vänder på resonemanget. I USA hävdade vi länge att vi var opartiska och att objektivitet var det högsta värdet. Sen kom Fox News kom in och sa sig göra "rättvis och balanserad" rapportering och att de ansåg CNN och NBC vara vänster. Istället för att erkänna "ok vi är inte objektiva" vände CNN och NBC och vidhöll att man var objektiva. I dag har vi en delad publik där hälften inte litar på medierna och vi kämpar med att få publiken att tro på oss igen.

Melissa Bells bästa tips till mediebolag:
1) Lägg resurser på det som funkar: "Det är mycket vi säger nej till."
2) Läsarna framför allt: "Om du bara tänker på publiken på Twitter tänker du bara på kollegorna. Tänk på vad är det läsarna saknar?"
3) "Ta striden" För mycket konsensus och ja-sägare är farligt. Det bästa är när du blir utmanad av smarta meningsmotståndare och når en lösning som är bra för alla".^

En längre intervju med Melissa Bell kommer på sajten i helgen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nordic Media Insights

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.