Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Vreden växer på Aftonbladet och Svd

Publicerad: 8 maj 2008, 06:29

Vreden växer på Aftonbladet över att Schibsted tar över vinstmaskinen Blocket. I morgon redovisar Schibsted Sverige ett första kvartal där Blocket står för nästan hela vins-ten. Resten bränns på Punkt SE. – Debatten om Blockets framtid är intern, den kommenterar jag inte, säger Sverigechefen Gunnar Strömblad.


Gunnar Strömblad.

I tidningarnas barndom var rubrikannonserna den ekonomiska ryggraden. Sedan några år är Aftonbladet tillbaka på ruta ett: de stora pengarna finns i rubrikannonserna, men i dag ligger de på nätet och heter Blocket och Bytbil.

Utan Blockets vinst på över 200 miljoner kronor i fjol hade hela mediehuset Aftonbladet varit en nollaffär.
Enligt Resumés källor ser det ungefär likadant ut för Schibsted Sverige under årets första kvartal som redovisas i morgon:

- Aftonbladets upplaga fortsätter att rasa och annonsintäkterna faller. Tidningen väntas ge en vinst på 30–35 miljoner kronor.
   - Aftonbladet.se har slagit i besökstaket och har omkring 150 000 kunder som har betalat nitton kronor i månaden för Plustjänsterna. Sajten väntas ge 10–15 miljoner kronor i vinst.
   - Punkt SE säljer fler annonser med större rabatter. Gratistidningen kommer att ge en förlust på 45–50 miljoner kronor första kvartalet.
   - Svenska Dagbladet gör knappast mer än några miljoner i vinst, vilket i bästa fall täcker förlusten på Hitta.se.
Så långt är det i stort sett plus minus noll för Schibsteds svenska medier. Räddningen blir Blocket och Bytbil, som väntas ge en vinst på 60–70 miljoner kronor.

Men Schibsteds styrelse beslöt nyligen att de båda kassakorna ska fösas hem till Norge och Schibsted Classified Media, SCM, där alla utländska rubrikbolag samlas. Blockets norska motsvarighet Finn ska däremot ingå i den nya tidningsjätten Media Norge.

Avsikten med att samla rubrikverksamheterna i fjorton länder till ett bolag är att lättare kunna rulla ut det framgångsrika exemplet över världen. Men på Aftonbladet, som äger åttio procent av Blockets moderbolag, och Svenskan, som äger tjugo procent, kokar ilskan:
”Vi byggde upp Blocket, vi driver trafik till sajten och behöver pengarna för att kunna utvecklas som företag”, anser kritikerna. ”Vi måste få bli minoritetsägare och få del av vinsterna.”

Men det kan inte Schibsteds Sverigechef Gunnar Strömblad lova:
– Vi är inne i en process för hur det här ska göras. Inget är slutgiltigt bestämt förrän vi har ett förslag till Aftonbladets styrelse.

Men finns det inte en risk att intäkter försvinner från Aftonbladet och Svenskan?
– Tidningarna är i dagsläget inte beroende av Blockets resultat. Rubrikannonser har kopplats bort från printverksamheten. Varje verksamhet måste få stå på egna ben och utvecklas på egna meriter.

Men sajterna driver ju trafik till Blocket?
– Aftonbladet.se och Blocket är inte beroende av varandra. De lever i symbios och kan fortsätta att göra det.

Förstår du om de anställda på tidningarna är upprörda?
– Jag känner till debatten om Blockets framtid. Det är en intern debatt som jag inte vill kommentera.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.