Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Vunnit flera priser – Plaza byter form ändå

Publicerad: 28 mars 2012, 12:31

Flerfaldigt prisbelönta Plaza byter form. Tanken är stärka profilen som ett kvalitetsmagasin inom mode, inredning och design. För ändamålet spelar ett nytt typsnitt en viktig roll.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Sveriges Tidskrifter har belönat Plaza för sin form. Men nu väljer tidningen ändå en ny strategi:
–  Vår nya form signalerar precis det vi vill stå för: kvalitet,  nytänkande och inspiration, säger Elin af Klintberg, chefredaktör på  Plaza i en kommentar.

Hon menar att i en tid där mediekartan ritas  om är det viktigare än någonsin att skapa en ny upplevelse för läsaren.  Det vill säga lyfta fram det goda berättandet i såväl text som bild  samt känslan som uppstår vid beröring av papper.

Formgivningen har skapats av Jessica Eriksson, art director på Plaza sedan år 2010.

Hon  har bland annat arbetat fram ett nytt typsnitt som ska upplevas som  lekfullt, stiligt, manligt och kvinnligt – lite beroende på hur det  används:
– Med den nya formen vill jag stärka känslan av Plaza som  klassisk stiltidning för tiotalet, säger Jessica Eriksson i en  kommentar.

Plaza har vernissage av sin nya form den 3 april.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.