Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Wass: ”Löjligt att manipulera flödet”

Publicerad: 9 December 2014, 13:49

Fredrik Wass.

Intellectas kommunikationsrådgivare Fredrik Wass genomförde ett experiment på Facebook för att testa om det är kommentarers innehåll snarare än antal likes och kommentarer som avgör vilka inlägg som hamnar högst upp i feeden. – Det är löjligt att manipulera flödet, man borde i stället skapa ett starkt innehåll som folk uppskattar, säger han.


Ämnen i artikeln:

FacebookFredrik Wass

Det var efter en artikel i Buzzfeed om hur en annons placeras i Facebook som Fredrik Wass bloggade om fenomenet. Han gjorde ett experiment för att se om positiva kommentarer som "Grattis" ökar populariteten och ett 70-tal personer kommenterade hans inlägg med just "Grattis"

Fredrik Wass, vars blogg finns på Resumé, skrev sedan:

"Naturligtvis var jag tvungen att testa "grattis"-teorin i mitt eget flöde vilket nästan fungerade lite FÖR bra. Flera vittnar om att min uppdatering hamnat högst i deras feed"

Till Resumé säger han:

– Det är hönan och ägget – man vet inte exakt hur det fungerar. Så fort någon försöker kartlägga detta skruvar Facebook ner faktorerna som gör att ett inlägg blir populärt.

Just grattis-teorin rekommenderar han inte något företag att köra på.

– Vissa företagare kanske gör så, men jag tycker att det bara framstår som löjligt. Jag vet inte heller om det här bara fungerar på personliga profiler. Men det kan vara bra att känna till att det inte bara är likes och kommentarer som avgör ett inläggs popularitet utan också vad som skrivs i kommentarerna, säger Fredrik Wass och fortsätter:

– Man kan också experimentera kring hur negativa kommentarer påverkar exponeringen. Man kan tänka sig att Facebook rankar ner sådana inlägg.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookFredrik Wass

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.