Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Webb och mobil största medieutgiften för hushållen

Publicerad: 5 oktober 2011, 09:55

De svenska hushållens största medieutgifter är nätet och mobilen. Men prenumererade morgontidningar är fortfarande lönsamma.


Ämnen i artikeln:

IRM

Foto: Colourbox.

De största utgiftsposterna i svenska hushålls mediebudgetar är internet- och mobilabonnemang som båda ligger på ungefär 2600 kronor per år i kostnader. Därefter följer tv-licensen på 2000 kronor och sedan prenumererad morgontidning på 1500 kronor, enligt en rapport från IRM som Dagens Industri i dag presenterar.

– Det finns en föreställning om att intäkterna för etablerade medier skulle minska dramatiskt. Så är det inte utan tvärtom ökar vissa, som exempelvis böcker. Hushållens utgifter för tidningsprenumerationer är ganska stabila. Det som minskar är lösnummerförsäljning, säger Magnus Anshelm, vd för IRM till Dagens Industri.

I snitt lägger hushållen 17 000 per år på mediekonsumtion, vilket ger en totalsiffra på 80 miljarder sett över samtliga hushåll och år.

Papperstidningarnas intäkter håller sig fortfarande uppe, men det är lättare att höja priset än att locka nya prenumeranter.

– Nya prenumeranter är svåra att rekrytera, men de gamla trogna klarar av prishöjningar på 100 eller 200 kronor per år. Prenumerationsintäkterna är stabilare än upplagorna, säger Magnus Anshelm.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.