Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Webb

Publicerad: 12 februari 2013, 13:16

Internet spås 2013 passera dagspressen som Sveriges största mediekanal


1. PlaneringInternet spås under 2013 att passera dagpressen som Sveriges största  mediekategori sett till medieinvesteringar. Men som mediekanal har nätet  sedan länge varit en större angelägenhet än dagspressen och övriga  medier. Samtidigt har nätet fått en allt bredare definition. Det känns  förlegat att i dag tala om internet som ett enskilt medieslag, när det  redan rymmer alla andra, som tv, radio, tidningar, smarta mobiler och  dr. Det är alltså inte särskilt märkligt att nätet i dag ska ingå i alla  typer av medieplanering. Internet är en oändlig distributionskanal som  ger både avsändare och mottagare möjligheter att kommunicera med  varandra på alla tänkbara nivåer. Det är låga trösklar till låga  kostnader.

2. MålgruppsanalysDen som i dag arbetar med webben som mediekanal talar oftare i termer av skärmar. Second screen är till exempel ett begrepp inom tv-världen där man ser nya interaktiva möjlig­heter när tv och webb knyts allt närmare varandra. Unga människor går i bräschen för de nya ­vanorna, men internetanvändandet är utbrett i alla åldersgrupper. Det är alltså enklast att betrakta internet som en distributionskanal till både hela världen och den minsta intresse­föreningen. Din målgrupp kommer alltid att finnas på nätet, frågan är bara hur du ska väcka ett tillräckligt starkt intresse.

3. UpphandlingDe stora mediebyråerna var sena i starten på nätet, men har de senaste fem tio åren ryckt upp sig rejält. Dels har man höjt kompetensen internt, dels har man startat eller köpt upp mindre nischade byråer. De kreativa nivåerna har också höjts betänkligt, hos både reklambyrån och mediebyrån. Även annonsörerna själva har blivit mycket bättre på att använda sina sajter till att kommunicera med kunderna och styra över försäljningen.
Till exempel kommer drygt 60 procent av Fritidsresors försäljning från egen webb. Resebolaget har också haft planer på att öppna sajten för externa annonsörer.

4. Vad köper man?Bannern är fortfarande ett mycket vanligt annonsformat på nätet. Man räknar med att det finns närmare 300 olika format bland annonsnätverken, och bland branschorganisationer finns en strävan att skapa tydligare standardformat. Bannern är i varierande grad framgångsrik, på samma sätt som all annonsering, och det kommer hela nya tiden rapporter som vittnar om en tilltagande så kallad bannerblindhet. En banner kan köpas direkt hos en sajt i ett visst redaktionellt sammanhang eller via ett nätverk som slussar bannern på sajter tills man har nått en viss exponering, ungefär som när man köper specifics eller run by station hos ett tv-bolag. Två typer av annonsnätverk dominerar: affiliatenätverk och bannernätverken. Något kortfattat kan man säga att affiliatenätverken tar betalt – provision – för köputlösande, medan bannernätverken tar betalt för kontakt. Priserna sätts i till exempel CPM – kostnaden för 1 000 visningar eller CPA, cost per action. Som annonsör är man i regel mer intresserad av att betala för kontakter som leder till avslut.

5. MixWebben är i sig en egen mediemix som ska vara en del i alla mediemixer och kan fungera som både huvudmedium och komplementmedium. Vi har redan beskrivit hur tv och nätet är på väg att växa samman.

6. UtvärderingEtt snabbt ROI är vad många förknippar med kampanjer på nätet – du får ett snabbt kvitto på via besök på webbplatsen eller i försäljning. Trafikmätningar är annars de vanligaste kvantitativa sätten att mäta hur väl besökt en sajt är och vilket beteende som besökarna uppvisar. De största annonssajterna mäts löpande i KIA-index, ett slags branschstandard och valuta. Ofta kan man själv fördjupa analysen via olika verktyg som till exempel Google Analytics.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.