Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Westander går starkt – slår intäktsrekord

Publicerad: 17 juli 2018, 07:36

Westanders vd Patrik Westander.

Under första halvåret 2018 landar byråintäkten på rekordstora 26,8 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Westander fortsätter att vara en populär pr-byrå. I sju av de senaste tio åren har byrån utsetts till "Årets stora pr-byrå" i analysföretaget Regis kundundersökning.

Under första halvåret av 2018 landar byråintäkten på rekordstora 26,8 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 3,6 miljoner och 16 procent högre än under samma period föregående år.

I årsgenomsnitt har Westander de senaste åren ökat med åtta procent, från 26 miljoner kronor 2011 till 40 miljoner 2017. Samtidigt ser man en rekordhög lönsamhet, där rörelseresultatet uppgick till 7,4 miljoner kronor under första halvåret, jämfört med 6,7 miljoner under samma period 2017.

– Vårt intäktsrekord speglar att allt fler företag vill delta i samhällsdebatten. Företagen väljer då att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, säger Westanders vd, Patrik Westander, i en kommentar.

Andelen samarbetspartners växte också och 28 kunder i intervallet 0,5–1,5 miljoner kronor per år stod för två tredjedelar av byråintäkterna. Företag stod för 70 procent av byråintäkten under första halvåret, medan intresseorganisationer stod för 22 procent och myndigheter för resterande 8 procent.

– Ett samarbete med Westander kostar cirka en miljon kronor per år. Då finns dels utrymme för våra konsulter att vara proaktiva, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende, säger Patrik Westander.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.