Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Wimp plockar redchef från DJ-scenen

Publicerad: 6 December 2012, 10:23

Foto: Ivan Da Silva.

Schibstedägda Spotify-utmanaren Wimp har anställt Karin Moberg som redaktionschef för den svenska verksamheten. Hon är medlem i kvinnliga DJ-kollektiven CrossHill och Fucking & Punching.


Ämnen i artikeln:

SpotifyWiMPSchibsted

Hennes uppgift blir inte bara att ansvara för Wimps redaktionella  profil, utan även leda olika samarbeten med svenska musikbranschen och  svenska skivbolag.

Hon ska också driva satsningen Wimp Live Sessions:
– Jag  är väldigt glad att Wimp är en organisation i framkant som vågar satsa  och anställa unga tjejer på viktiga positioner. Jag tillhör dessutom en  generation där streaming är ett naturligt sätt att lyssna på och  upptäcka musik, säger Karin Moberg i en kommentar.

Hon kommer närmast från SBS Radio, där hon senast har arbetat som webbredaktör.  Hon har även varit redaktör på TV4.se samt arbetat som reporter på TV4 Nyheterna.

Hennes DJ-karriär inom kvinnliga kollektiven CrossHill och Fucking&Punching fortgår vid sidan av uppdraget för Wimp:
–  Karin är en person med örat mot gatan som har extremt bra koll på vad  som händer i musikvärlden idag, säger Fredrik Nyström, Sverigechef för  Wimp i en kommentar.

Wimp  introducerades i Sverige i februari 2011. Tjänsten finns idag i,   förutom Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Holland samt under ett   annat varumärke i Polen. Tjänsten har idag 350 000 användare globalt.

Wimp erbjuder över 18 miljoner licensierade  låtar. I takt med att utbudet ökar blir det allt viktigare med  rekommendationer och spellistor - här kommer alltså Karin Moberg in i bilden.

Wimps förre redaktionschef, Fredrik Zmuda, lämnar bolaget för att fokusera på att utveckla olika artister.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SpotifyWiMPSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.