Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Wolodarski försvarar DN: s kvalitetsjournalistik

Publicerad: 15 maj 2013, 13:22

Peter Wolodarski menar att DN har en egen tydlig linje.

Foto: SVT

Under en paneldiskussion på Stockholm MediaWeek drev Aftonbladets Jan Helin och Expressens Thomas Mattsson tesen om att DN alltmer börjar närma sig tabloidjournalistiken. En verklighetsbild som inte delas av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.


Ämnen i artikeln:

Peter WolodarskiStockholmMediaWeek

Kvällstidningarnas chefredaktörer Thomas Mattsson och Jan Helin har inte bara en podcast ihop. De delar också synen på att morgonpressens journalistik tabloidiseras och populariseras alltmer när striden om läsarna i de digitala plattformarna tilltar.

– När DN talar till sin målgrupp på nätet så känns det som: "här är jag kan inte så mycket om vin, jag är ungefär som du". Det vittnar om ett nervöst självförtroende, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Expressens Thomas Mattsson är inne på samma linje:

–  För att illustrera genreupplösningen brukar jag dels visa upp en bild där Östgöta Correspondenten toppar sajten med "Britney Spears förs till sjukhus" eller en löpsedel i Dagens Industri där Mikael Persbrandt lanserar kalsonger. Vi utmanar morgontidningarna när vi rapporterar om Syrien och utrikespolitik och vi utmanas av morgonpressen när de hårdbevakar Melodifestivalen som bara fick en notis på 1000 tecken för några år sedan, säger Thomas Mattsson.

När DN: s chefredaktör sedan två månader tillbaka, Peter Wolodarski, bemötte kvällstidningschefernas teser om att DN närmar sig kvällstidningarnas bevakningsområden var han snabb på att ta fram påpeka att DN aldrig skulle kunna toppa tidningen med en historia om en man som fått sin kropp söndersliten av en björn (Expressens löp i dag, reds. anm.).

Han underströk att det fortfarande är kvalitetsjournalistik som lockar DN-läsaren– även på nätet:

– De två mest lästa artiklarna på dn.se under 2012 var kulturartiklar. Det var Bengt Ohlssons uppror mot "kulturvänstern" och en längre text från Maria Sveland om feminismen. I år är det Jonas Hassen Khemiris öppna brev till Beatrice Ask som har blivit mest läst. Det säger något, säger Peter Wolodarski.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.