Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

WoW bannlyste kött och slopade mjölk – hur har hållbarheten påverkat varumärket?

Publicerad: 1 juli 2016, 12:09

Resumé Insikt Marknads redaktör Yasmine Winberg går på djupet med Way Out West.

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Way out West har sedan starten jobbat hårt för att festivalen ska bli mer hållbar. Resumé Insikt Marknad har gjort en närstudie i hur hållbarhetssatsningen har påverkat WoW:s varumärke.


Ämnen i artikeln:

Way Out WestResumé Insikt Marknad

Den här veckan lanserar Resumé tre nya analysbrev som ska bidra med affärsnytta och hjälpa läsarna att få ett försprång på jobbet. I går var det premiär Resumé Insikt Marknad – där vi fördjupar oss, problematiserar och förklarar varumärken och marknadsföring.

I första utgåvan har vi gjort en fallstudie på festivalen Way out West som fyller tio år i år. Under den tiden har de gått från en nytänkande urban stadsfestival till att bli en plattform för varumärken som vill förknippas med hållbarhet och nå festivalens publik (storstadsmänniskor i 30-årsåldern).

Redan när festivalen grundades var hållbarhet med som ett av värdeorden, men att de jobbat för miljön har, med få undantag, inte marknadsförts. I stället har ställningstagandet i sig och partners stått för marknadsföringen. Att göra festivalen helvegetarisk 2012 och mjölkfri 2015 har gett mycket pr och placerat WoW som en aktör i hållbarhetsdebatten.

Samtidigt känner de flesta till den hållbara profilen. Men frågan är om det hållbara varumärket är tillräckligt tydligt eller om det finns utrymme för lite vanlig marknadskommunikation.

Désirée Maurd, pr-strateg och medgrundare av Juno PR, skriver en expertanalys om hur modevärlden borde inspireras av Way out West och vad som borde bli festivalens nästa steg.

Vill du få en djupdykning i caset? Skaffa en prenumeration på Resumé Insikt här insikt.resume.se. Just nu premiärerbjudande.

Urval av övrigt innehåll:

- Tre minianalyser av aktualiteter inom marknadskommunikation
- Insidan av marknadschefen Caroline Forshélls mobiltelefon
- Docenten Sara Rosengren tipsar
- Och mycket, mycket mer!

LÄS MER: DN vill charma den unga publiken på Snapchat - hur går det egentligen?
LÄS MER: Energibolag använder musik som mediekanal - men svänger det verkligen?

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.