Media
WPP har vind i seglen
Publicerad: 27 april 2012, 07:12
Sir Martin Sorrell, koncernchef WPP, har bra fart på verksamheten.
Foto: Pressbild.
WPP ökade utdelningen med hela 40 procent under 2011 efter ett mycket starkt räkenskapsår med en 18-procentig vinstökning till 1 miljard pund.WPP redovisar nu sitt försäljningsresultat för Q1. Koncernen ökar försäljningen med 7,6 procent till nära 2,4 miljarder pund. WPP har inte hunnit sammanställa eventuella vinster ännu, men WPP ser redan nu att man ligger över budget.
KB
Karl-Johan Byttner
I sin rapport för räkenskapsåret 2011 räknade WPP med ett uppsving i år. Detta eftersom det inte bara är OS i London, utan även presidentval i USA och fotbolls-VM på ett och samma år.
WPP presenterar nu en sammanställning över hur försäljningen har gått under det första kvartalet. Denna visar att förra årets förväntningar har infriats.
WPP har nått tillväxt i samtliga regioner och affärsområden, vilket gör att koncernen visar en 7,6-procentig försäljningsökning till 2,392 miljarder pund.
Den starkaste tillväxten har skett i Asien-Stilla Havs-regionen samt Latinamerika och då framförallt inom direktreklam, digitalt och interaktivt.
WPP har också ökat sin omsättning inom nya affärer till 1,855 miljarder dollar, vilket kan jämföras med 1,346 miljarder dollar under motsvarande kvartal förra året.
WPP har ännu inte hunnit sammanställa resultatet för det första kvartalet, men prognosen visar ändå att man ligger strax över budget samt att WPP räknar med ett ännu starkare andra halvår.
WPP äger internationella byråer som Ogilvy & Mather, JWT och GroupM.