Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Yahoo störst – eller...?

Publicerad: 27 augusti 2013, 12:00

Medier världen över rapportade nyligen om att det har skett ett tronskifte inom internetvärlden där Yahoo för första gången på fem år har passerat Google trafikmässigt i USA. Nu finns indikationer på att Comscore inte har mätt äpplen och äpplen.


Ämnen i artikeln:

ComscoreYahooGoogle

Marissa Meyer tog över som Yahoo-vd förra sommaren.

Så sent som  förra veckan skapade Yahoo stora rubriker med att bolaget passerat  Google och haft flest unika besökare i USA under juli - Yahoo hade 196,6  miljoner unika besökare, medan Google hade 192,3 miljoner unika besök  under samma period.

Det finns bara ett problem, enligt Adage.

Analysbolaget Comscore mäter Yahoo och Google på olika sätt.

Comscore  baserar sina Google-mätningar på en panel med amerikanska konsumenter  som ska representera hela den amerikanska befolkningen.

Detta gör  att trafikmätningarna endast är estimat som beräknas utifrån  paneldeltagarnas användarmönster.

Comscore har också möjlighet att mäta trafik genom att utgivare låter analysbolaget placera så kallade ”census tags” på hemsidorna - att jämföra med räknesnurror.

Yahoo har tillåtit Comscore att göra detta, men inte Google, enligt Comscores vice vd för industrianalys, Andrew Lipsman.

Enkelt  förklarar innebär det att Comscore kan erbjuda helt korrekta mätningar  av Yahoos trafik, medan man inte kan vara riktigt säker när det gäller  Googles panel-mätningar.  

Detta gör också att man jämför äpplen och  päron ifall man ställer de båda bolagen mot varandra.

Adage menar  också att Comscores metodik är en trolig förklaring till varför  analysbolag som Nielsen når helt andra resultat.

Nielsen baserar bara sina mätningar på panaler.

Nielsens mätningar gav  170 miljoner unika besök för Google under juli månad, medan Yahoo kom  först på fjärde plats med 126 miljoner unika besök.

Det vill säga exakt samma period som Comscore mätte.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ComscoreYahooGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.