Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Yellow Birds dundersuccé

Publicerad: 4 augusti 2009, 10:54

Den tredje mest sedda icke engelskspråkiga filmen i världen under 2009. Det och 600 miljoner inspelade kronor är facit för långfilmen ”Män som hatar kvinnor”. Men snart går den upp i fler länder.


Ämnen i artikeln:

Yellow Bird

Noomi Rapace och Michael Nyqvist spelar huvudrollerna i succéfilmen. Foto: Yellowbird.

Filmen ”Män som hatar kvinnor”, baserad på Stieg Larssons roman med samma namn, har blivit en succé på biograferna i Europa. Hittils har 6 miljoner sett filmen, vilket ger intäkter på 600 miljoner kronor. I Norden har 2,8 miljoner sett filmen i både Spanien och Frankrike är noteringarna 1,2 miljoner.

Men när filmens framgångar slutgiltigt ska sammanfattas kommer siffrorna att bli ännu högre. Nu är det även klart att filmen kommer att gå upp på bio i Tyskland, Japan, Österrike, Sydkorea och Portugal. Sedan tidigare har den sålts till Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Schweiz, Polen, Grekland, Mexico, Argentina, Chile, Uruguay, Paraguay, Peru, Colombia, Venezuela Kanada och Australien.

– Det är glädjande att Män som hatar kvinnor nu börjar säljas även till länder där boken inte varit så oerhört framgångsrik. Tillsammans med de höga biobesökstalen visar det att filmen är tillräckligt bra för att kunna leva på sina egna meriter, säger Mikael Wallén, vd på Yellow Bird i en presskommentar.

Män som hatar kvinnor är producerad av Yellow Bird tillsammans med TV-kanalerna SVT och ZDF/ZDF Enterprises, samt distributören Nordisk Film. Yellow Bird producerar även bok två och tre i Stieg Larssons Millenniumtrilogi. Den 18 september får del två ”Flickan som lekte med elden” samtidig premiär i Sverige, Norge och Danmark. I Finland går filmen upp en vecka senare. Luftslottet som sprängdes kommer sedan att få biopremiär den 27 november i Sverige, Norge och Danmark, och i Finland i januari.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Yellow Bird

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.