Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Youtube dubblar antalet prerolls

Publicerad: 22 November 2018, 07:27

Foto: Mostphotos.

Youtube börjar sända fler prerolls, Zuckerberg backar om nakenpolicys och Instagram experimenterar med design. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookBlack FridayMorgonsvepet

Youtube-tittare är vana vid att se en preroll-annons före det klipp de vill konsumera. Nu dubblar Youtube det antalet – fortsättningsvis kommer alltså alla klipp föregås av två prerolls. De kommer att visas antingen före klippet, eller som midrolls, i mitten av klippen. Förändringen innebär också att tittaren kommer att bli avbruten färre gånger. I stället för att se en annons här och där visas fler annonser, vilket leder till färre uppbrott.

Förändringen kommer som ett led i att Youtube gradvis försöker skapa en tv-lik miljö för tittare och annonsörer. Men alla tror inte på den strategin.

– Varför försöker online härma tv-modellen som vi alla tror jagar konsumenter bort från tv? Det är inte logiskt för mig, säger Jim Mail, analytiker vid Forrester research, till Adage.

Zuckerberg: AI kan leda till lättsammare naken-policys
Genom åren har Facebook fått stark kritik för sin strikta syn på nakenhet. De plockar nämligen bort bilder som de anser vara för nakna. På svensk mark har exempelvis Cancerfonden fått erfara detta. 2016 släppte organisationen en videoguide för hur man upptäcker cancer i brösten. Men efter bara ett dygn plockades den ned från Facebook. Det gjorde att man animerade om brösten från runda till fyrkantiga samtidigt som man skrev ett öppet brev till Facebook.

Stendahls copywriter Eva Råberg, som då jobbade på Forsman & Bodenfors, väckte uppmärksamhet när hon 2015 lämnade Facebook i protest – med en toplessbild. Själv uttryckte hon det så här: "Jag är less på att det är ok att lägga ut en hårig pungkula men inte en kvinnlig bröstvårta." Samtidigt protesterade hon emot att sidor som hetsar mot flyktingar fick ligga kvar, men bröst plockades bort.

Nu menar dock Mark Zuckerberg att AI kan vara lösningen på Facebooks strikta nakensyn. Om artificiell intelligens kan tränas att hantera en mer flexibel bedömning av nakenhet så är Zuckerberg villig att lita på den, skriver Adage. 

Facebook överklagar – vill inte böta för Cambridge Analytica
I somras kom domen efter dataskandalen Cambridge Analytica: Facebook skulle böta 500 000 pund, nära 6 miljoner kronor. Det slog den brittiska motsvarigheten till Datainspektionen fast, eftersom Facebook enligt deras tycke misslyckats med att skydda sina användares data. Men Facebook håller inte med och lämnade in en överklagan i går. De menar att beslutet är omotiverat och att det inte finns några bevis på att britter skadats av läckan. Det skriver The Verge.

Instagram experimenterar med design
Flera nya designlösningar ska testas på Instagram-användare. Designen rör användarnas profiler och kommer påverka både utseende och placering av funktioner. En rad olika kombinationer ska testas och sedan räknar Instagram med att få återkoppling från användarna. Det skriver The Verge. 

Black Friday på agendan för marknadsförare – så startade allt
I morgon infaller Black Friday, en högtid för alla marknadsförare därute. Dagen före shoppingdagen till ära har CNN sammanfattat hur tillställningen kom till en gång i tiden. Black Friday startade 1950 i Philadelphia, då horder av köpsugna människor från förorterna åkte in till stan dagarna efter Thanksgiving. Det ledde till att affärerna i city ordnade stora reor och dekorationer inför en fotbollsmatch mellan armén och flottan på lördagen den helgen. Allt blev kaos och trafikpolisen fick jobba 12-timmarspass för att mäkta med de stora folkmassorna. Då myntade polisen begreppet Black Friday. Under åren sedan dess har butiker anammat dagen och till sist skapat den högtid det är i dag.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.