Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Youtube lanserar nytt annonsformat

Publicerad: 2 Oktober 2018, 14:09

Det nya annonsformatet har tagits fram för att öka klicken och produktförsäljningen utan att användaren lämnar själva annonsen.


Ämnen i artikeln:

AdweekYoutubeAnnons

Adweek uppger att Google har kommit med nya annonsformat för Youtube. De nya formaten gör att du kan ladda ner appar, böcker, köpa biobiljetter och boka resor samtidigt som du fortfarande tittar på annonsen.

Förhoppningen är att annonserna ska bli mer användbara för konsumenterna och få annonsörerna att komma närmare publiken. Det nya formatet har tagits fram för att öka klicken utan att användaren lämnar själva annonsen.

Vodafone, 20th Century Fox, Headspace och Maybelline är några av företagen som testat det nya formatet. För Vodafones del har det lett till att reklamerinran mer än fördubblats.

Det nya formatet har dock stött på ett litet problem. När du vänder mobilen vertikal tar hela annonsen över skärmen igen och du måste räta på den för att komma tillbaka till beställningsmenyn. Om folk tycker det är relevant att stanna upp i en annons för att köpa en produkt får tiden utvisa.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

AdweekYoutubeAnnons

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.