Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Youtube stänger kommentarsfält efter pedofilskandal

Publicerad: 1 Mars 2019, 07:22

Foto: Mostphotos

Nu stänger Youtube kommentarsfälten på barnvideos, Daniel Wellington startar influencernätverk och Nike satsar på sponsorskap i e-sport.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Youtube stänger kommentarsfält efter pedofilskandal
Youtube stänger nu ner möjligheten att kommentera på alla videoklipp där barn förekommer. Detta efter att kommentarsfälten under videoklipp med barn har fyllts av länkar till porr- och pedofilsajter. Skandalen har fått företag som McDonald’s, Nestlé och AT&T – och nu senast Coop – att lägga annonseringen på is.

Youtube har nu alltså beslutat att kommentarsfälten på alla filmer där barn under 18 år syns kommer att stängas automatiskt. Videofilmer med äldre barn och tonåringar kommer endast påverkas om de har ett visst innehåll.

Youtube har haft problem med dessa kommentarer ända sedan 2017 då flera varumärken bojkottade kanalen. Man utlovar också att man har utvecklat ett system som kan upptäcka oönskade kommentarer. Nu återstår att se om varumärkena återupptar annonseringen.

”Daniel Wellington startar influencernätverk”
Är det ett influencernätverk som Daniel Wellington är på väg att starta upp? Ja, i alla fall enligt Breakits reporter Erik Wisterberg som har grävt i 60 sidor kod på DW:s nya bolag Kayt.

Enligt Wisterberg säger koden bland annat att man som influencer kan registrera sig och få uppdrag, att marknadsföra produkter med personligt genererade rabattkoder. ”Detta är vårt sätt att säga tack är att eliminera de tidsödande delarna av samarbeten så att du kan fokusera på mer på det som betyder något för dig”, finns det att läsa.

Daniel Wellington har inte bekräftat uppgifterna från Breakit.

Nike satsar på e-sport med sponsordeal
E-sport är hetare än någonsin. Det vet Nike som precis har signat en fyra år lång deal med League of Legends i Kina, vilket är en tävling med 16 professionella lag. För Nike innebär att de förser lagen med exempelvis sneakers och kläder. Tidigare har bland annat Adidas sponsrat ett av Europas bästa lag, Vitality, med tröjor, och även Puma har haft sponsordeals i USA.

WPP plockar Walmart-topp
WPP:s koncernchef Mark Read hämtar Jacqui Canney från Walmart som ny chef för talanger. Uppgiften blir att attrahera nytt folk att börja arbeta på WPP. Hon har idag samma roll på Walmart, en av världens största privata arbetsgivare. Topprekryteringen kommer mitt i en push från WPP, som behöver förändra strukturen, skriver Financial Times.

Fiats knep: skickar bilar för musikvideor
Fiat Chrysler har i tysthet skickat bilar till skivbolag för att få impressions och kapitalisera på det höga antalet tittare i musikvideor. Detta sker utanför deras mediaplan, säger marknadschefen Olivier Francois till The Drum. Det började som ett litet experiment för några år sedan, som har visat sig vara framgångsrikt. Bland annat syns sex Dodges i musikvideon till ”See you again” – en av de mest sedda på Youtube.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.