Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 juli 2016, 09:15
Felix "Pewdiepie" Kjellberg
Den svenska världsstjärnan ska ha tagit emot pengar i hemlighet för att marknadsföra spel, utan tydlig annonsmärkning.
Datorspelet "Middle Earth: Shadow of Mordor" ska ha marknadsförts via flera stora Youtube-stjärnor, bland annat Felix "Pewdiepie" Kjellberg som betraktas som världens största. Men enligt amerikanska motsvarigheten till konkurrensverket, Federal Trade Comission (FTC), har marknadsföringen inte gått rätt till, skriver Arts Technicha.
Warner Brothers Home Inc, som ligger bakom spelet ska via ett externt bolag ha betalat Youtube-stjärnorna för positiva recensioner i klippen, där tittarna uppmanas att klicka sig vidare till företagets hemsida eller nämna spelet i sociala medier.
Det kan tyckas harmlöst, men i det här fallet har annonsmärkningen inte varit tydlig nog, enligt konkurrensmyndigheten. Man har dock kommit överens om förlikning med Warner Brothers, som innebär att man slipper böter, mot att annonsmärkningen ska vara tydligare i fortsättningen.
Felix "Pewdiepie" Kjellberg ska ha stått för 3,7 miljoner av Youtube-stjärnornas totalt 5,5 miljoner visningarna om spelet.
Mårten Färlin