Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Youtubes räckvidd större än någonsin

Publicerad: 4 Maj 2015, 10:33

Unga Youtubetittare spenderar lika mycket tid på Youtube enskilt som på all traditionell tv sammantaget.

Foto: Colourbox

Youtube slår nytt rekord i räckvidd och når nu 21 procent av den svenska befolkningen varje dag. Samtidigt stärker streamingjätten sin ställning bland de unga mediekonsumenterna. Det visar Mediavisions rapport för Q1 2015.


Ämnen i artikeln:

YoutubeMediavision

Siffrorna i konsultföretaget Mediavisions rapport visar Youtube nu tillhör Sveriges största tv-kanaler och tjänster om man ser till den dagliga räckvidden. Bara SVT och TV4 når fler under en genomsnittlig dag.

Youtubes tillväxt drevs tidigare framförallt av den unga målgruppen. Under det senaste året är det bland äldre som tittandet ökar mest. Mediavisions rapport visar att Youtube den överlägset största kanalen bland unga. Var tredje 15-24-åring använder tjänsten en genomsnittlig dag. Unga Youtube-tittare spenderar lika mycket tid på Youtube som på all traditionell tv tillsammans. Enligt mätningen tittar unga tittar på betydligt fler klipp per dag jämfört med äldre Youtube-konsumenter.

– Att Youtube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet. Det är, däremot, en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största TV-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella TV-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och TV-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande.

Det är bland de äldre konsumenterna som Youtube-tittandet ökar mest. I åldersgruppen 65-74 år har den daglig räckvidd nästan fördubblats jämfört med Q1 2015, om än från betydligt lägre nivåer än bland unga.

Inte bara tittandet på Youtube ökar. Mätningen visar också att konsumenter väljer också att följa fler kanaler eller konton vilket speglar ett ökat engagemang bland användarna. Kategorier som komedi, musik och spel är vanligast att följa, men kraftigast ökning syns framförallt bland Youtubekanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode.

Genomgående för resultaten i Mediavisions rapport en breddning i typer av innehåll som konsumeras på Youtube. Ett tydligt led i detta är förra veckans tillkännagivande att den Googleägda streamingtjänsten nu ska börja producera både långfilmer och originalserier.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeMediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.