Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Yrke: Arbetssökande

Publicerad: 19 maj 2008, 12:10

Niklas Silow hade känt till diskussionerna om en nedläggning under en längre tid. Men personalen informerades först i morse. Nu ska Silow och Gustafsson lägga ned Punkt SE – därefter vet ingen av dem vad som händer.


Pontus Gustafsson och Niklas Silow anländer till frågestunden vid Anglais. Foto: Erik Esbjörnsson

– Jag vet inte vad jag ska göra efter sommaren, sa en dämpad Niklas Silow vid måndagens pressträff på Anglais i Stockholm.

Situationen var talande. Topparna inom Schibsted och Metro fick glatt berätta om den nya affären mellan Metro och Schibsted vid en presskonferens där salen på Anglais var mer än välfylld.

När kaffeslattarna druckits upp och de flesta lämnat hotellet fick chefredaktören Niklas Silow och vd Pontus Gustafsson träda fram inför betydligt färre åhörare.

– Jag vill ha nya utmaningar, säger han på frågan om vad han helst vill göra när han och Gustafsson är klara med nedläggningen av tidningen, ett arbete som väntas pågå fram till det uppehåll som sedan tidigare var planerat.

Enligt uppgifter till Resume.se har Niklas Silow fört interna diskussioner med Aftonbladets ledning om sin egen framtid. Jan Helin har dock redan spikat sin redaktionsledning vilket kan göra det svårt för Silow att ta en roll som motsvarar den tidigare som redaktionschef.

Någon mer Punkt SE blir det inte. Personalen på Punkt SE fick reda på beslutet i morse och stämningen ska vara "chockartad" på tidningen. En del av de anställda är garanterade återanställning på Aftonbladet, vad som händer med övriga är oklart. Nu ska förhandlingar med facket inledas.

– Vi valde att inte göra en tack och hej-tidning utan jobbade på som vanligt igår. Visst, läsarna lämnas på så sätt i sticket, säger Niklas Silow som vetat om diskussionerna i runt sex veckor.

Om det var värt 350 miljoner kronor säger Gunnar Strömblad, som också satt med under frågestunden, att det var det. Punkt SE introducerade ett nytt format som visserligen inte kommer att leva vidare men Silow pekar på satsningen på interaktion med läsarna som något konkurrenten City har tagit efter. Och redan från början trodde man att en av tre gratistidningar skulle läggas ned, alternativet var en strukturaffär som också genomfördes i dag.

Hur känns det?

– Det känns dubbelt. Vi startade tidningen för att Aftonbladet skulle få en position på gratistidningsmarknaden och det Aftonbladet fått. Men man har levt med den här tidningen i snart två år och vårdat den som en baby. Det är klart att det känns svårt att lägga ned, säger han.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.