Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Zlatan ratar sociala medier

Publicerad: 17 November 2010, 16:05

Twitter och Facebook? Nej tack, säger Zlatan Ibrahimovic. Han ratar sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Mika LepistöZlatan Ibrahimovic

Zlatan Ibrahimovic nobbar sociala medier. Foto: STEFANO RELLANDINI/REUTERS/SCANPIX (Bilden är ett montage)

I Sportbladets Guldbollen-intervju med Zlatan Ibrahimovic i går sa landslagskaptenen:
– Vet ni förresten att det är någon som skriver på Twitter i mitt namn?! Jag har inte Twitter, jag har inte Facebook. Det är någon som håller på…

Men du bryr dig inte? (fråga från Sportbladets reporter Jennifer Wegerup, reds anm)
– Nej, jag lägger fokus på rätt saker numera.

Det Zlatan talar om är ett fejkat Zlatan-konto som finns på Twitter sedan något år tillbaka. Han har noterat det, men det anses relativt harmlöst och enligt Zlatans varumärkeschef, Mika Lepistö på byrån The Perfect Brands, bryr sig varken Zlatan eller pr-staben runt honom särskilt mycket om det.

Zlatan Ibrahimovic själv har hittills inte visat något intresse för att finnas i sociala medier.

Varför finns inte Zlatan på Twitter eller Facebook?

– För att han själv valt att inte synas i dessa sammanhang, säger Mika Lepistö till Resume.se.

Hur ser ni på sociala medier för Zlatan ur ett varumärkesperspektiv?
– Det är klart att han, liksom alla andra om det finns ett engagemang och ett intresse, säkert skulle kunna dra nytta av dessa.

Kan det bli aktuellt i framtiden?

– Vem vet.

Många idrottare och artister är flitiga i sociala medier – exempelvis har fotbollsstjärnan Rio Ferdinand blivit extra populär för sitt twittrande. Skulle Zlatans varumärke kunna stärkas om han själv använde sociala medier?
– Ja, det skulle kunna stärkas, ur vissa perspektiv, men som sagt det kräver att personen själv verkligen vill vara aktiv i dessa medier. Utan ett engagemang från personen själv så blir det inte speciellt kraftfullt.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.