Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Zlatan var marknadsföringskåt”

Publicerad: 13 Oktober 2013, 19:49

Zlatan sa åt journalisterna att ladda ner appen.

Foto: SVT.

I stället för att ta sig tid åt journalisterna efter triumfen mot Österrike hänvisade Zlatan Ibrahimovic till till sin nya app som marknadsfördes hårt inne på Friends Arena. Nu får han och landslagsledningen kritik från ledande fotbollsjournalister.


Ämnen i artikeln:

Robert LaulZlatan UnpluggedMikzZlatan IbrahimovicOlof Lundh

Zlatans egna kanal via appen Mikz lanserades förra veckan. Den har skapat visst kaos inom fotbollförbundet och i landslaget eftersom förbundets marknadschef Camilla Hagman varit informerad om appen men inte fört vidare informationen till landslagsledningen. Det interna kommunikationshaveriet störde landslagschefen Lasse Richt som var kritisk mot Camilla Hagman.

Tidigare har omklädningsrummet varit en fredad zon för landslaget, men plötsligt har Zlatan brutit mot policyn genom att lägga ut bilder inifrån det Blågults allra heligaste mark på sin app "Zlatan Unplugged”

Det gjordes mycket reklam för appen på Friends Arena. Zlatan svarade bara kort i den mixade zonen efteråt och hänvisade i stället till sin app innan han hastade iväg från journalistuppbådet.

Som Resumé var inne på förra veckan ritar appen om mediekartan när det gäller bevakningen av Zlatan, och efter Österrike-matchen har det kommit en del kritik från medier.

Olof Lundh på TV4 och dess sajt Fotbollskanalen undrar om en svensk lagkapten verkligen ska kunna kapitalisera på sitt spel i landslaget.

”För det första, ska en svensk lagkapten kunna kapitalisera på sitt spel i landslaget? För det andra, varför har man ändrat på regelverket  kring bilder från omklädningsrummet och landslagets innandöme efter att  Zlatan skaffat en app? För det tredje, hur ska det gå att ställa följdfrågor? För det fjärde, vilken roll har appen gentemot förbundets egen hemsida? För det femte, sa landslagets presschef vara underordnad Zlatans app?”, skriver Olof Lundh i sin blogg.

Aftonbladets Robert Laul skriver följande i sin blogg:

”Zlatan Ibrahimovic var fortsatt marknadsföringskåt, flera frågor besvarade han helt enkelt med: – Ladda ner appen.
…vågar förbundet ha synpunkter på det? Det måste de på ett eller annat sätt”.

Resumé har sökt landslagets presschef Niklas Bodell.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev