Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Zlatans franska affär - en medial explosion

Publicerad: 20 November 2012, 07:59

Zlatan Ibrahimovic dominerar franska medier denna höst.

Foto: Skärmdump från SVT Play

Paris har drabbats av Zlatanfeber. I oktober månad blev den svenske fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic omnämnd 10 000 gånger i franska medier. – Det är unikt i Frankrike, säger Ronan Folgoas, sportjournalist på Le Parisien till SVT:s Rapport.


Ämnen i artikeln:

Zlatan Ibrahimovic

I somras lämnade Zlatan Ibrahimovic italienska AC Milan för det franska miljardbygget Paris Sant Germain.

Den franska sejouren har hittills varit en succé och den svenske storstjärnan har prickat in tio mål på tio ligamatcher. Hans stjärnstatus har satt stora avtryck i den mediala bevakningen.
– Sammantaget i alla franska medier under oktober månad. Nämn Zlatan Ibrahimovic över 10 000 gånger. Det är unikt i Frankrike, säger Ronan Folgoas till SVT.

På tidningen Le Parisiens sajt är Zlatan Ibrahimovic en av ett femtal stående rubriker. Storstjärnan har blivit den franska pressen och fotbollsfansens gunstling.

Populäriteten i den nya hemstaden har resulterat i att det franska satirprogrammet i tv "Les Guignols de I'Info" valt att använda Zlatan Ibrahimovic som en av sina stående karaktärer. Karaktären pratar på starkt brytande franska och om sig själv i tredje person.

– Ibland tar han sig på för stort allvar, och han kan framstå som lite arrogant. Men man fattar att det är spelat och i Frankrike är han väldigt omtyckt, säger Ronan Flogoas till SVT.

Den svenske fotbollsspelarens framfart i Paris Saint Germain har även skapat ett nytt uttryck i franska medier.
– Uttrycket "Zlatanera" har spridit sig som en löpeld. Det betyder att man dominerar, ligger på hårt och hävdar sig, säger Ronan Flogoas till SVT.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Zlatan Ibrahimovic

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev