Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

10 trender visar hur varumärken kommer prata direkt till dig 2015

Publicerad: 24 februari 2015, 09:00

Riktad marknadsföring kommer att ta stora steg under året.

Foto: Colourbox

Beacon-teknologi, dofter och geotainment. ZenithOptimedias rapport "2015 Emerging Top Ten Trends" visar hur varumärken använder sig av ny teknologi för att skapa starka, riktade och personaliserade kundupplevelser.


Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

1. Explosion av online-video
ZenithOptimedia beräknar att online-video kommer att stå för 12 procent av de digitala reklaminvesteringarna 2015. När vissa konsumenter helt överger traditionell tv, kommer online-video att bli ett naturligt alternativ till linjär tv. Fler varumärken kommer att producera egen content och inleda samarbeten med sociala medier-profiler för att skapa video-innehåll som är anpassat för en specifik målgrupp.

2. Marknadsföring i närmiljön
När beacon-teknoligin tar fart kommer varumärkens möjlighet att få en direktlinje till kundens smarta telefon att nå nästa nivå. Varumärken kommer att öka användningen av teknologin för att erbjuda konsumenterna relevanta erbjudanden och tjänster samt kunna höja den lokala upplevelsen    

3. Dofter
Vissa pionjärer har redan börjat använda dofter för att förändra beteenden, väcka känslor och skapa upplevelser för kunderna. Bokförlag har sedan en tid tillbaka börjat experimentera med essenser kopplade till specifika kapitel och med kinesiska Ophone-telefoner kan du skicka doft-meddelanden.

4. Social personalisering
I flera år har gilla-markeringar och delningar på sociala medier drivit konsumentbeteendet. Fenomenet kommer att nå en ny nivå under året tack vare framväxten av "social personalisation". Med understöd av varumärken kommer människor få större möjligheter att ta kontroll över vilket innehåll som dyker upp i deras flöden på sociala medier.

5. Skräddarsydda produkter
Teknologi som gör det möjligt att skräddarsy sina favoritprodukter kommer bli allt vanligare under 2015. Under elektronikmässan CES i Las Vegas tidigare i år såg vi flera prisvärda 3D-skrivare som kommer att komma ut på marknaden. Innovationer som dessa kommer att förändra hur konsumenter interagerar med varumärken och skräddarsyr sina produkter.

6. Från bilder till köp
Parallellt med tillväxten för rörligt innehåll på nätet gör tekniska innovationer att bilder och "visual web" blir ytterst betydelsefulla för personaliserad shopping. På bildsajter börjar säljkanaler byggas upp och varumärken kommer att investera i högkvalitativt bildinnehåll för att engagera konsumenten på Pinterest och dess efterföljare.

7. Bläddra till köp
Dejtingsajter som Tinder har banat väg för gränssnitt som gör det möjligt att bläddra fram vad man gillar. Metoden har börjat tillämpas i andra sektorers mobila kanaler, bland annat inom modeindustrin. Zenith tror att detta kommer att nå flera branscher under 2015.

8. Smarta sensorer
I allt högre utsträckning gör sensorer att konsumenten kan koppla upp sig mot allt fler devices i sin omgivning. De ökade antalet anslutningar förenklar människors liv. Mycket av diskussionen på senare år har handlat om potentialen. Under CES i Las Vegas stod det klart att det här är en del av verkligheten. Sensorer och automatisering gör att varumärken kan skapa digitala tjänster för sina kunder och driva personligt anpassat engagemang.  

9. Storytelling
Storytelling kommer att få större plats när nya interaktiva lösningar understöder integrationen av olika typer av media. Varumärken kommer att kunna berätta bättre storys genom noggrant skräddarsytt innehåll som fungerar på flera olika plattformar.

10. Geotainment
Millennials letar hela tiden efter nya sätt att interagera med omgivningen, något som teknologin för geo-positionering underlättar. Varumärken kommer hitta nya vägar att anpassa sina budskap efter position eller skapa lokala upplevelser för sina kunder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.