Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

11 viktigaste digitala och mobila insikterna

Publicerad: 28 Maj 2015, 11:38

Detta bör du ha koll på, enligt ny rapport.

Foto: Colourbox.

Varje år gör Mary Meeker på riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers en inflytelserik rapport över de viktigaste digitala trenderna. Igår släppte hon årets upplaga, och Resumé har valt ut några av de viktigaste sakerna för annonsörer och medier att ha koll på.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookMary MeekerGoogleSnapchat

Mary Meeker ansvarar för de digitala investeringarna hos det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers. Igår släppte hon sin årliga rapport över de viktigaste digitala trenderna, och hon konstaterar inte oväntat att allt nu handlar om mobilen.

I sin undersökning tittar hon på hur människor världen över använder sig av nätet och vilka företag och branscher som kan vinna mest på utvecklingen. Här är några delar som är viktiga att hålla koll på.

1. Mobilt surfande växer snabbare än internetanvändandet som helhet. Det finns 2,8 miljarder internetanvändare världen över, vilket är en ökning på 8 procent jämfört med 2014. Av dessa surfar 2,1 miljarder människor genom mobilen, vilket är en ökning på 23 procent.  

2. Den mobila datatrafiken har ökat med 69 procent jämfört med i fjol. Video står för 55 procent av all mobil datatrafik.  

3. År 2008 tillbringade amerikaner i genomsnitt 20 minuter om dagen med mobilt internet. I år är samma siffra nästan tre timmar, vilket är mer tid än vad de lägger framför sina laptops.  

4. Mobil annonsering "laggar" fortfarande med 25 miljarder dollar (drygt 212 miljarder kronor). Mobilen står för 24 procent av vår totala mediekonsumtion men lyckas bara knipa 8 procent av reklaminvesteringarna.  

5. Mobilreklam har växt med 34 procent jämfört med 2014 medan den digitala annonseringen i desktop "bara" har växt med 11 procent.

6. Köpknappar i anslutning till reklam som är optimerade för mobilen har börjat dyka upp, bland annat hos Facebook, Google och Twitter.  

7. Vertikalt (stående) innehåll växer snabbt eftersom 29 procent av människors dagliga skärmtid är framför mobilen. För fem år sedan stod vertikala skärmar för bara 5 procent av vår totala tid framför en skärm. Snapchat är till exempel helt inne på vertikala videoannonser (istället för horisontella), och säger att användarna ser dessa till slutet 9 gånger oftare. Detta eftersom man inte gärna vänder på telefonen för att se dem.

8. Snapchat har nu cirka 100 miljoner dagliga användare, och appen genererar två miljarder videovisningar per dag.  

9. Facebook har fyra miljarder videovisningar per dag, varav 75 procent kommer från mobila enheter.  

10. Att titta på e-sport som underhållnings-tv växer så det knakar. Streamingsajten Twitch har nu 100 miljoner månatliga användare – en ökning med 122 procent jämfört med i fjol. Sajten kan ha så många som en miljon tittare vid ett och samma tillfälle.  

11. Tonåringar fortsätter att vara de viktigaste trendsättarna. De fem viktigaste sociala nätverken för dem i USA är i tur och ordning Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat och Tumblr.

Resumé har baserat sin lista på en sammanställning som Adweek har gjort.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.