Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

5 tecken på att Norden halkar efter i mobilen

Publicerad: 9 Februari 2015, 11:02

Resten av världen satsar hårdare på mobilen, enligt en ny undersökning.

Foto: Colourbox.

Reklam i mobilen växer så det knakar. Men det satsas mindre i Norden än i resten av världen. Detta enligt en ny rapport som Salesforce ligger bakom.


Ämnen i artikeln:

SalesforceMedieval

Enligt den globala undersökningen "2015 State of marketing" har 94 procent av reklamköparna i Norden samma eller högre marknadsföringsbudget i år än 2014. 28 procent uppger också att de skiftar pengar från reklam i traditionella medier till digitala kanaler.

Men när det gäller mobila satsningar ligger vi efter.   Endast 18 procent av de nordiska annonsörerna i undersökningen har ett dedikerat mobilteam. Motsvarande siffra i USA ligger på 73 procent, medan den i världen som helhet ligger på 58 procent.

Knappt hälften annonsörerna i Norden uppger att de har en integrerad mobilstrategi i sin marknadsplan. I USA har däremot 78 procent svarat "ja" på den frågan, medan det globalt är 68 procent som har det.
– Det är intressant att notera att Norden, som ligger så långt fram i användning och utveckling av mobila tjänster, ändå inte prioriterar de här kanalerna högre, säger Baman Motivala, Nordenchef på Salesforce i en kommentar.

5 tecken på att Norden ligger efter:
1. 49 % har integrerat mobil i den övergripande marknadsstrategin (USA: 78%, Globalt: 68%)
2. 44 % tycker att mobilen är en del av deras kärnaffär (USA: 77%, Globalt: 71%)
3. 18 % har ett dedikerat mobilteam (USA: 73%, Globalt: 58%)
4. 43 % har ett dedikerat sociala medier-team (USA: 78%, Globalt: 66%)
5. 45 % ser trafiken från mobiler och appar som den viktigaste (USA: 46%, Globalt: 43%)  

5 områden där de nordiska reklamköparna investerar mer 2015:
1. Engagemang i sociala medier (67 % av de svarande)
2. Marknadsföring i sociala medier (64 %)
3. Personifiering av webbplatser (61 %)
4. Reklam i sociala medier (60 %)
5. Video (60 %)  

Viktigast för en bättre kundupplevelse, enligt nordiska reklamköpare:
1. Marknadsanalys (60 % av de svarande)
2. Content management (56 %)
3. Mobila applikationer (53 %)  

Källa: 2015 State of marketing. Undersökningen genomfördes i höstas och besvarades av 5053 marknadsförare världen över.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SalesforceMedieval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.