Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Abby Norms pr-triumf för hipsterölet

Publicerad: 11 mars 2014, 14:41

PR-succé för superstarka hipsterölet

Abby Norm lyckades förvandla en budget på 150 000 till ett annonsvärde på 4,5 miljoner kronor genom att göra hipsterölet svårtillgängligt.


Ämnen i artikeln:

Abby Norm

Genom att sprida ryktet om det svårtillgängliga superstarka ölet ”Hornstull pepparkaksmonster” lyckades Abby Norm förvandla en budget på 150 000 kronor till ett annonsvärde på 4,5 miljoner.

Ölet blev en snackis bland ölentusiaster och proffs och sålde slut innan det ens dök upp på Systembolaget.

De resterande flaskorna ur satsen portionerades sedan noggrant ut bland barerna och restaurangerna i handelsplatsen Hornstull för att säljas ända fram till julafton.

– Hornstull är hemvist för en trendkänslig målgrupp som säger sig inte tycka om reklam, säger Emil Frid på Abby Norm. Den bästa reklamen känns således inte som reklam utan smakar ale och är superstark. På det här sättet lyckades vi nå de onåbara. Och vi lyckades dessutom få dem att betala 229 kronor för budskapet.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Abby Norm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.