Medieval
Abby Norms pr-triumf för hipsterölet
Publicerad: 11 mars 2014, 14:41
PR-succé för superstarka hipsterölet
Abby Norm lyckades förvandla en budget på 150 000 till ett annonsvärde på 4,5 miljoner kronor genom att göra hipsterölet svårtillgängligt.
Ämnen i artikeln:
Abby PriestKB
Krister Berntsson
Genom att sprida ryktet om det svårtillgängliga superstarka ölet ”Hornstull pepparkaksmonster” lyckades Abby Norm förvandla en budget på 150 000 kronor till ett annonsvärde på 4,5 miljoner.
Ölet blev en snackis bland ölentusiaster och proffs och sålde slut innan det ens dök upp på Systembolaget.
De resterande flaskorna ur satsen portionerades sedan noggrant ut bland barerna och restaurangerna i handelsplatsen Hornstull för att säljas ända fram till julafton.
– Hornstull är hemvist för en trendkänslig målgrupp som säger sig inte tycka om reklam, säger Emil Frid på Abby Norm. Den bästa reklamen känns således inte som reklam utan smakar ale och är superstark. På det här sättet lyckades vi nå de onåbara. Och vi lyckades dessutom få dem att betala 229 kronor för budskapet.