Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 15 December 2016, 12:22
Foto: Mostphotos
Nästa år kommer reklam i pocasts att omsätta en miljard dollar, spår Acast i en trendspaning. Det är fem gånger så mycket som i år.
Under 2016 investerar varumärken omkring 200 miljoner dollar globalt för att höras i poddar, enligt Acasts bedömning. Nästa år stiger den siffran till en miljard dollar (9,2 miljarder kronor) spår bolaget.
"2017 blir året då ljudet får en mer betydande roll i mediamixen. Delvis för att stora traditionella medier tappar tittare/läsare och blir allt mer svårnådda på digitala plattformar, något som varken påverkar Acast eller andra digitala ljudplattformar" skriver de i sin spaning.
Acast pekar också på att Sveriges Annonsörer tagit fram en gemensam poddvaluta som ska göra det lättare för reklamköpare att få insyn i hur många som lyssnar och tar del av innehållet. Globalt har även IAB tagit fram riktlinjer för hur podcasts ska mätas.
En annan trend som Acast spår kommer växa är poddar som sedan tas ut i andra format. De nämner exempelvis Serial som sedan fått en "behind-the-scenes" tv-serie och "My Dad Wrote A Porno" – en erotisk novell som spelats in som podcast för att sedan på nytt ges ut i bokformat.
En tredje stor trend som kommer att växa nästa är företag som släpper egna podcasts. Här nämner Acast Lantmännen, Telia, Lufthansa och Försvarsmakten som framgångsrika exempel från året som gått.
Fredrik Thambert