Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Adidas gör svensk kampanj med Jireel och Tove Styrke – på Spotify

Publicerad: 5 Oktober 2020, 08:22

Spotify gör en stor lokal kampanj för ett varumärke när plattformen experimenterar med ljudet tillsammans med Adidas för att nå en ung och trendkänslig målgrupp.


Ämnen i artikeln:

AdidasSpotify

I dag måndag lanseras Adidas lokalt producerade kampanj som bland annat innehåller ljud i 8D, ASMR och sobra videos som har tagits fram i samarbete med Spotify. För första gången samarbetar de båda bolagen för att med ett nytt kreativt grepp nå ut till trendintresserade lyssnare på Spotify i Sverige för att vidare positionera modellen Adidas ZX2K Boost. Aristerna Jireel och Tove Styrke är involverade i kampanjen och en del av det kreativa uttrycket.

– Det är viktigt för adidas att som globalt bolag hitta lokala kampanjer som når våra målgrupper och skapar riktigt starkt intresse, säger My Bäck, Nordisk marknadschef på Adidas i en kommentar.

Med kampanjen försöker Adidas hitta ett ljud just känslan av att bära ett par skor av modellen Adidas ZX2K Boost där Jireel och Tove Styrke experimenterar med olika typer av rekvisita för att förklara de ord man vill förmedla till lyssnarna - squeezy, squishy och comfort - under kampanjvinjetten ”Feel the Zxience”.

Här använder varumärket sig av tekniken ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). En ljudtrend de senaste åren som förenklat kan beskrivas som ett sätt att använda ljudet för att alstra en viss känsla hos mottagaren. 

Marcus Winberg som jobbar med att utforma kreativa kampanjlösningar för Spotifys partners i Norden säger:

– Adidas och Spoify tagit fram en kampanj där ljudet, både i videoformat och i rena ljudannonser, upplevs som att det kommer från olika håll och i olika styrka för att verkligen fånga lyssnarens uppmärksamhet. Här har vi samarbetat med Jireel och Tove Styrke där de på ett lekfullt sätt ljudsätter de ord och den känsla som adidas vill kommunicera.

Filmer och ljudannonser har spelats in i en studio hos Spotify i Stockholm. Kampanjen kommer att gå på Spotify i Sverige under fyra veckor.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Adidas: 

My Bäck, Nordisk marknadschef

Henrik Hallberg, Snr Pr Manager Nordics

Anna Ingemansson, Brand Director

Simon Lagneryd, Brand Communication Manager Originals

Karolina Lander, PR Manager

Från Spotify har Marcus Winberg haft kreativt ansvar. För produktion av ljud och bild står Lexter och Parapix.

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdidasSpotify

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.