Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

AKQA använder Minecraft för att utbilda unga om coronaviruset

Publicerad: 27 April 2020, 08:11

AKQA:s svenska kontor har skapat en simulator i spelet Minecraft där spelarna får kunskap om social distansering genom en zombie-pandemi.


Ämnen i artikeln:

MinecraftAKQA

I coronakrisens spår har behovet av att skapa nya lösningar för marknadsföring inom gaming och e-sport åter aktualiserats. Nu har AKQA skapat ett spelbar toch visuellt tydligt tillägg i Minecraft som visar hur olika sociala åtgärder kan mildra en pandemi och dess resulterande effekter på sjukvården.

”Blockdown Minecraft map” är en simulator där byborna kan smittas av zombier, och botas genom att inta rätt positioner. Här finns också en karta och en intensivvårdsanläggning. Spelaren kan bland annat försätta byn i karantän, simulera ett utbrott och införa åtgärder för sociala distansering.

– Det är fantastiskt att se spelet användas för att utbilda spelare om pandemiernas natur och experimentera med begreppet socialt distansering, kommenterar Jonas Mårtensson, vd för Mojang Studios i Stockholm.

Joseph Davies, Creative, AKQA säger i en kommentar:

– Vi kände oss tvungna att använda våra färdigheter på det här sättet, särskilt mot en yngre publik som kan vara förvirrade över en ny verklighet vi lever i. Som partner till Mojang ansåg vi att detta var en lämpligt sätt att prata om den här frågan till nya målgrupper.

Minecraft har mer än 145 miljoner aktiva spelare varje månad.  Kartan är tillgänglig på www.blockdown.net och är gratis att spela, ladda ner och ändra och gjordes för att lära människor om den effektiva strategin att stanna på hemma under en pandemi, för att stödja UNDP och Heart17 för #TomorrowTogether. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MinecraftAKQA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.