Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Allsvenskan tappar sponsorintäkter – mästarna dominerar

Publicerad: 3 April 2018, 12:57

Malmö FF har överlägset mest sponsorintäkter av alla allsvenska klubbar.

Foto: Mostphotos

Efter flera år med stigande siffror minskade de allsvenska klubbarnas intäkter för reklam och sponsring under 2017. Det visar en färsk rapport som EY har tagit fram.


Ämnen i artikeln:

SponsringSponsorerSponsorskapMalmö FFAllsvenskan

De senaste åren har inneburit ett uppsving för svensk elitfotboll. Malmös avancemang till Champions League 2014/15 samt 2015/16 har skjutit till mer pengar och fått fart på den inhemska transfermarknaden. Under vintern genererade Östersunds FK:s framfart i Europa League drygt 50 miljoner i intäkter till klubben. Allsvenskan har också haft ett publikmässigt uppsving under ett decennium vilket borde attrahera näringslivet. Men under fjolåret lyckades inte klubbarna kapitalisera på intresset i en tillräcklig utsträckning för att undvika fallande sponsorintäkter totalt sett.

Sammanlagt minskade de allsvenska klubbarnas sponsorintäkter med fyra miljoner kronor under 2017. De totala intäkterna för sponsor och reklam uppgick till drygt 390 Mkr (394 Mkr). Det visar revisionsjätten EY:s rapport ”Hur mår svensk elitfotboll – en analys av den finansiella ställningen i Allsvenskan 2017” som släpps i morgon och som Resumé har tagit del av på förhand.

Med siffrorna bröts en positiv trend där sponsorpengarna till Allsvenskan har ökat sedan 2013. Exempelvis steg sponsorintäkterna med omkring 40 Mkr under 2016 jämfört med föregående år. 15 av 16 klubbar som spelade i Allsvenskan förra året ingår i studien. AFC Eskilstuna är inte med i analysen då klubben saknar en reviderad och undertecknad årsredovisning enligt EY.

Endast 5 av 15 klubbar i genomgången ökade sina sponsor- och reklamintäkter under fjolåret. Dessa föreningar mästarklubben Malmö FF, Hammarby Fotboll, Östersund, Jönköping Södra och Halmstad BK som 2017 kom från ett år i andradivisionen Superettan.

Föga förvånande är det Malmö FF som har högst intäkter för reklam- och sponsring – 69,2 miljoner kronor (65,3 Mkr). Tvåa är IFK Göteborg som drog in 36,7 Mkr (38,8). Samtliga Stockholmsklubbar befinner sig på övre halvan där publiklaget Hammarby IF drar in 30,7 Mkr (29,8 Mkr). Östersund har ännu inte kunnat dra nytta av sin sportsliga framgång gentemot sponsorerna, förra året landade klubbens intäkter för reklam och sponsring på 17 Mkr (15,5).

När det kommer till inkomster från biljettförsäljning ökade klubbarnas intäkter med nära 27 Mkr under 2017. Samtidigt minskade publiksnittet marginellt under fjolåret 9 087 (9 127).

Sponsorintäkter 2017 (2016) Mkr

MALMÖ FF 69,2 (65,3)
IFK GÖTEBORG 36,7 (38,8)
IF ELFSBORG 33,9 (34,8)
HAMMARBY IF 30,7 (29,8)
AIK 28,2 (31,2)
DJURGÅRDEN 25,4 (29,8)
ÖREBRO SK 24,8 (26,3)
BK HÄCKEN 22,5 (23,4)
KALMAR FF 20,8 (21,2)
HALMSTAD BK 17,5 (12,7)
JÖNKÖPING SÖDRA 17,5 (16)
ÖSTERSUNDS FK 17 MKR (15,5)
IFK NORRKÖPING 16,6 (16,9)
GIF SUNDSVALL 15,2 (16,8)
SIRIUS 13,5 (13,4)

För att mäta vilken utväxling sponsorerna får av sina investerade pengar i klubbarna har EY jämfört totala sponsorintäkter med antal vunna poäng under säsongen. Se nedan.

Sponsorintäkter per vunnen poäng 2017 (Tkr)
Malmö FF 1 081 (990)
IFK Göteborg 992 (776)
IF Elfsborg 870 (725)
Hammarby IF 809 (765)
Halmstads BK 728 (235)
Örebro SK 689 (641)
Kalmar FF 650 (481)
Jönköpings Södra IF 583 (457)
AIK 495 (520)
Gif Sundsvall 490 (559)
Djurgårdens IF 479 (692)
BK Häcken 433 (586)
IFK Norrköping 345 (282)
Östersunds FK 339 (370)
IK Sirius FK 336 (219)

Entrebiljetter  Reklam och sponsring (Tkr)

2017    348 873           390 023

2016    321 882           394 322

2015    334 618           353 882

2014    264 222           328 186

2013    245 594           313 413

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.