Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Almegas kampanjkupp: Använder fackförbundets grafiska form

Publicerad: 15 Maj 2017, 12:12

Sekos kampanj till vänster - och Almegas svar till höger

Seko gick hårt åt Almega annonskampanj under förra veckan där man fokuserade på att prata illa om Almega via digitala annonser på olika platser, bland annat i tunnelbanan. Nu svarar arbetsgivarorganisationen genom att låna fackförbundets tonalitet.


Ämnen i artikeln:

Cecilia WassaetherAlmega

Under pågående avtalsrörelse har tonen varit påfallande hård mellan facket och arbetsgivarens partner. I ett debattinlägg som publicerades i Aftonbladet i förra veckan kallade Seko tjänsteföretagens organisation Almega för "huliganer".

I en bred digital annonskampanj gick man hårt åt Almega. I kampanjen som bland annat syntes i tunnelbanan var ett av budskapen "Almega älskar tågkaos" efter att fackförbundet varslat om strejk. Det blev dock inget tågkaos då avtal blev klart under torsdagen och strejken blåstes av.

Under måndagen svarar Almega med en egen annons, i Metro, där arbetsgivarorganisationen använder sig av Sekos grafiska form och belyser hur bra den svenska modellen fungerar genom att rikta ett tack sina våra fackliga motparter.

– När Seko väljer att göra en kampanj för att vilseleda så gör vi en mer konstruktiv och rak kampanj som vi kallar #hejfacket. Där försöker vi visa upp hur mycket som vi faktiskt löser tillsammans, säger Cecilia Wassaether kommunikationschef på Almega i en kommentar till kampanjen.

Till en början annonserar Almega i Metro eftersom Seko:s annons gått i just tunnelbanan. Medievalet har syftet att öka möjligheten till igenkänning och förståelse för budskapet.

– Avtalsrörens har haft ett väldigt uppskruvat tonläge där Almega av vissa har utmålats som hårdföra typer. Det är långt ifrån sanningen. Den absoluta majoriteten av alla avtal tecknas utan varsel eller strejker och det tycker vi är värt att belysa. Almega gillar kollektivavtal och vi är lösningsorienterade och försöker alltid hitta lösningar inom ramen för det märke som sätts av industrin, säger Cecilia Wassaether.

Almegas PR/PA-byrå Priority Group står bakom kampanjen.

FOTNOT: En som uppmärksammat Svenskt Näringslivs kampanjande mot facket är Resumés bloggare Unn Enberg. Hon kritiserar native-kampanjen på Omni för bristande transparens med avsändaren.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cecilia WassaetherAlmega

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.