Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Amerikanska publicister backar från Instant Articles

Publicerad: 11 april 2017, 13:15

Foto: Facebook

Amerikanska publicister backar från Facebook-verktyget Instant Articles eftersom det inte genererar tillräckliga intäkter.


Ämnen i artikeln:

Instant ArticlesFacebook

Digiday rapporterar idag att fler och fler amerikanska publicister backar från Facebook-verktyget Instant Articles. Verktyget lanserades 2015 och målet från Facebooks sida var att behålla användarna inom plattformen. Fördelen för publicister var en smidigare användarupplevelse då sidorna laddades snabbare och att de fick behålla hela annonsintäkterna om de sålt annonserna själva, i de fall där Facebook sålde annonserna tog de 30 procent av intäkterna.

Initialt nappade flertalet amerikanska medier på verktyget och rapporterade även att de kunde se ökad Facebook-trafik till sina sajter. På den svenska marknaden har publicisterna varit försiktigare, även om KIT släpper både sitt redationella och kommersiella material via verktyget.

Men nu är det alltså andra tongångar från de amerikanska medierna. Både legacytidningen New York Times och viralsajten LittleThings har minskat på sina IA-publiceringar de senaste månaderna. NYT berättar om minskade intäkter i jämförelse med länkar till den egna sajten, men även att prenumerationskonvertingen var högre från deras egna länkar.

Även finanstidningen Forbes och tech-sajten Quartz experimenterade under 2016 med Instant articles, men har nu valt att helt avstå från verktyget.

Digiday rapporterar att de amerikanska mediernas skepsis lett till att Facebook för en gångs skull fått göra eftergifter mot utomstående parter genom att bland annat erbjuda nya typer av prenumerationstjänster.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Instant ArticlesFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.