Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Angry Birds ger sig in på reklammarknaden

Publicerad: 14 februari 2013, 15:59

Angry Birds ska tjäna mer på reklam.

Rovio, skaparna bakom succéspelet Angry Birds, startar en reklamavdelning. Syftet är att sälja reklamlösningar själva istället för att förlita sig till annonsnätverk.


Ämnen i artikeln:

RovioAngry Birds

Fram tills nu har Rovios huvudsakliga intäktskällor varit betalda nedladdningar av deras spel och försäljningen av kringprodukter. Nu vill de tjäna mer pengar genom att ta in reklamförsäljningen inhouse.  

– Det finns så mycket mer som vi kan göra för andra varumärken. Tidigare har vi inte haft något team som är fokuserade på att driva den här delen av vår affär, säger Michelle Tobin på Rovio till AdAge.  

Reklamavdelningen ska heta The Advertisning Partnership Team och kommer att arbeta globalt. Förutom att erbjuda bannerannonser kommer de att sälja lösningar som integrerar varumärkena i själva spelet. Men hur det kommer att se ut är ännu inte klart.

Rovios starka kort stavas räckvidd i mobilen. Angry Birds hade för ett år sedan laddats hem över en miljard gånger, enligt AdAge.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

RovioAngry Birds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.