Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Annonsen stoppades av Aftonbladet – körs i ny tappning

Publicerad: 29 September 2017, 09:41

Wetterling Gallerys annons från 2003 till vänster och från 2017 till höger.

2003 fick Wetterling Gallerys annons som tog ställning mot USA:s krig i Irak inte gå i Aftonbladet. 15 år senare gör Le Bureau en ny annons för galleriet med antikrigs-budskap med hjälp av art directorn Jonas Frank.


Ämnen i artikeln:

Claes KjellströmJonas FrankLe Bureau

Under brinnande Irak-krig 2003 fick inte Wetterling Gallery och dåvarande byrån TBWA delta i Aftonbladets annonstävling Annonsdriven. Tidningens beslut motiverades då med att budskapet "Bomba inte Irak!" var för magstarkt för tidningen. "En jävla skandal", rasade TBWA:s dåvarande vd Johan Almquist i Resumé för 15 år sedan.

I veckan dök en ny annons för Wetterling Gallery upp i nyhetsmagasinet Fokus med texten "Bomba inte Nordkorea!". En hommage till den stoppade annonsen framtagen av galleriets nuvarande byrå Le Bureau (som grundades av ett antal avhoppare från TBWA reds. anm). Annonsen kommer även att publiceras i Aftonbladet och SvD under nästa vecka.

Björn Wetterling är en modig kund som vill ta ställning i kontroversiella frågor. Nyligen gjorde vi en annons för galleriet i fokus kring SD:s kulturprogram. Det här blir också en liten hyllning till annonsen som aldrig publicerades 2003, säger Le Bureaus copywriter Claes Kjellström till Resumé.

– Jag skulle också vilja ge en eloge till Claes de Faire (Fokus publisher reds anm.) som tog det första beslutet att publicera annonsen även om det fegades ut lite med märkningen "det här är en annons".

Annonsen är, liksom 2003, formgiven av Jonas Frank. För Le Bureau var det självklart att involvera art directorn som numera är frilansare efter avhoppet från Saatchi & Saatchi i våras.

– Idén ligger väldigt nära det ursprungliga så det var naturligt att kontakta Jonas.

Den här gången kommer annonsen att gå i Aftonbladet. Det är så klart två olika kontexter. Men tror du att det är något i samhällsklimatet som har förändrats som gör att de publicerar denna?
– Nej, det är som sagt två olika situationer. Med det sagt är den här annonsen också kontroversiell. Att ett galleri uppmanar USA att inte bomba en av världens värsta diktaturer. Det krävs starka publicister för att ta ett sånt beslut.

Kommer vi se mer av de här samhällskommenterande annonserna för Wetterling Gallery?
– Det är absolut en central del i vår kommunikation för dem. Björn Wetterling vågar stå för den här typen av budskap, även om de är kontroversiella.

Jonas Franks formgivning är en lätt bearbetat version av förlagan.

– Det är otroligt kul att Wetterling Gallery vågar ta ställning på det här sättet. Det är ganska ovanligt att ett galleri gör det, säger Jonas Frank till Resumé.

Jonas Frank blev nyligen anlitad av Agent Molly, men siktar på ett jobb på en byrå framöver.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.