Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Annonserna som byter skepnad när mörkret kommer

Publicerad: 13 Oktober 2015, 11:56

Gulligt när solen skiner – läskigt när mörkret har lagt sig. Så har Liseberg och DDB Göteborg tänkt i kampanjen för Halloween.


Ämnen i artikeln:

DDB GöteborgUtomhusreklamHalloweenLiseberg

Liseberg storsatsar på Halloween i år med två olika upplevelser. På dagtid är det fokus på barnen med bus och godis. På kvällen ska parken försöka skrämma vettet ur tonåringarna. Därför har de utformat en kampanj som ska locka båda målgrupperna.

På dagtid ser nämligen Lisebergs utomhusannonser harmlösa ut. På kvällen får de en mer skräckinjagade touch.
– Lösningen blev att vi specialanpassade en serie utomhustavlor och tryckte även på baksidan av affischerna. Detta gör att de visar ett motiv på dagtid, och ett annat läskigare, efter mörkrets inbrott när belysningen tänds. Vi ville helt enkelt få fram samma känsla i kommunikationen som i parken. Utöver detta körde vi dessutom kompletterande enheter som visualiserade både skoj och skräck samtidigt, säger Andréas Silverblad på DDB Göteborg i ett pressmeddelande.

Förutom på utomhustavlor kommer kampanjen att gå digitalt, mobilt, i radio och print, rörligt samt i Lisebergs egna kanaler.

Arbetsgrupp:

DDB Göteborg:
Projektledare: Nils Rylén
Art director: Andréas Silverblad
Copywriter: Anna Pettersson
Planner: Ashkan Azadi
Orginalare: Linda Engström
Produktionsledare: Marie Molander
Foto: Aorta

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.