Medieval
Annonsköp passé för P&G – satsar på sampling
Publicerad: 17 november 2014, 14:04
P&G:s vd Alan G. Lafley.
Foto: Pressbild/P&G.
Livsmedelsjätten Procter & Gamble, P&G, en av världens största annonsörer, ändrar strategi och investerar stort i produktsampling.
Ämnen i artikeln:
Procter & GambleUnder ett stort företagsmöte som hölls i förra veckan lyfte vd:n Alan G. Lafley fram produktsamplingskampanjer andra företag gjort för att visa på goda exempel, skriver Adage. Ett exempel som lyftes fram var Gilettes utskick av rakhyvlar till män i USA på deras 18-årsdag.
Produktsamplingskampanjer på sjukhus för att nå nyblivna mammor har varit orsaken till att Pampers gått om konkurrenten Huggies, sa Alan G. Lafley på mötet.
Förutom att satsa på sampling kommer P&G att annonsera i mindre dyra digitala medier, enligt Adage. Företaget försöker också göra tv- och printannonser mer effektiva, genom att dra ner på antalet.
P&G har en marknadsföringsbudget på 13 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 96 miljarder svenska kronor.