Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Annonsörerna fick fejktrafik: Nu betalar Google tillbaka

Publicerad: 28 augusti 2017, 08:56

Ibland är det inte så bra som det ser ut i rapporten.

Foto: Pixabay


Ämnen i artikeln:

Google

Googles nätverk för bannerannonsering, Double click, består enligt sökjätten av "två miljoner webbplatser som når fler än 90 procent av alla internetanvändare".

Wall Street Journal skriver att Google den senaste tiden har kontaktat hundratals annonsörer och byråer. Detta sedan bolaget upptäckt att annonsnätverket varit utsatt för annonsbedrägerier, framförallt under Q2 2017. Nu har Google betalat tillbaka delar av pengarna som annonsörerna investerat för exponeringar.

"Googles tillbakabetalningar är bara en fraktion av kostnaden för annonserna som visats för ogiltig trafik, vilket har gjort att vissa marknadsföringschefer otillfredsställda", skriver tidningen och hänvisar till anonyma källor. Köpen gjordes via Double Click Bid Manager.

Wall Street Journal skriver också att Google arbetar med att ta fram verktyg för att motverka annonsbedrägerier via fejktrafik. Hur det ska ske konkret vill man dock inte avslöja.

– Vi måste vara väldigt försiktiga med att kommentera eller diskutera detaljer om bottar eller hur vi upptäcker dem. Ofta ändrar bedragarna sina metoder baserat på våra offentliga kommentarer, säger Scott Spencer, chef för produktutveckling på Google, till tidningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.